Vynesl do nebe raketoplán, byl to jedinečný kolos. Ukrajinskou pýchu zničili Rusové

Vynesl do nebe raketoplán, byl to jedinečný kolos. Ukrajinskou pýchu zničili Rusové
Na letišti leží trosky letounu Antonov An-225. Šestimotorový nákladní letoun Antonov An-225 „Mrija“ byl zničen během bojů při ruské invazi na Ukrajinu v únoru 2022.
Obří stroj nahradil dosluhující letoun Mjasiščev VM-T, který byl jedním z důležitých prvků tehdejšího sovětského kosmického programu. Převážel raketoplán Buran i nosnou raketu Eněrgija.
Novým úkolem pro Mriju byla přeprava nadrozměrných nákladů. Slovo nadrozměrné v tomto případě neznamená o pět kilogramů těžší kufr oproti limitům aerolinky. Do obřího trupu letounu se nasoukalo například několik tanků. Ukrajinský stroj dodnes drží mnoho rekordů včetně nejtěžšího přepraveného nákladu.
Čtvrtého března však ruská státní televize odvysílala reportáž přímo z letiště Hostomel. Na záběrech je jasně patrný zcela zničený letoun, jehož případná oprava bude podle expertů takřka nemožná. Zobrazit 31 fotografií
Foto: Vasiliy Koba / Wikipedia / Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International license.
Oldřich Mánert Dan Poláček Oldřich Mánert, Dan Poláček
25. 2. 2025 8:02
Antonov An-225 Mrija nebyl jen neobvyklým letounem, ale také symbolem ukrajinské hrdosti a technologického pokroku. Tento gigant, původně postavený jako nosič pro sovětský raketoplán, se po rozpadu SSSR stal klíčovým strojem pro těžkou nákladní dopravu. Překonal řadu rekordů a fascinoval svět. V roce 2022 však podlehl ruskému útoku na letiště Hostomel. Přesto jeho příběh nemusí být zcela u konce.

Mnozí letečtí nadšenci se ptali, proč Antonov neposlal Mriju po začátku invaze do ciziny. Vedení společnosti stručně uvedlo, že to z technických důvodů nebylo možné. Jedny z posledních snímků stroje před vypuknutím války naznačovaly, že Mrija pravděpodobně nebyla kvůli probíhajícímu servisu motorů letuschopná.

Naděje pro ikonické letadlo nevyhasla. Už v prvopočátcích vývoje Antonov začal stavět i druhý stroj. Torzo trupu bylo dlouho zakonzervováno, až v roce 2006 dostalo dokončení druhého letounu zelenou, nejen kvůli ekonomickým problémům však nikdy nevzlétl. Největší nadějí na dostavbu druhého stroje byla společnost Aerospace Industry Corporation of China, se kterou Antonov v roce 2016 podepsal smlouvu. Ta obsahuje i dodatek na případnou výrobu dalších letounů. Zástupci společnosti Antonov se rovněž nechali slyšet, že za zničenou Mriju, která se stala obětí ruské invaze, budou po Moskvě požadovat náhradu ve výši až tří miliard dolarů (téměř 72 miliard korun).

 

Právě se děje

Další zprávy