Kouř na palubě zříceného letadla potvrzen. Závěry z toho dělat nelze, varuje úřad

ČTK ČTK
Aktualizováno 21. 5. 2016 14:57
Pro vyšetřování bude klíčové najít černé skříňky s údaji o průběhu letu, které by mohly pomoci objasnit příčiny nehody. Oblast pádu airbusu pročesávají od časného rána letadla a lodě celkem šesti států, které se na akci vedené Egyptem podílejí. Příčina havárie zatím není jasná a ve hře je řada možných vysvětlení. Letadlo krátce před pádem vyslalo hlášení o kouři na palubě, potvrdil francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Reuters

Káhira/Atény Vyšetřovatelé čtvrtečního pádu airbusu společnosti EgyptAir s 66 lidmi na palubě stále pátrají po černých skříňkách s údaji o průběhu letu. Napověděly by, co se na palubě letounu před jeho zřícením odehrávalo. Francouzský úřad pro bezpečnost civilního letectví (BEA) v sobotu potvrdil, že letadlo krátce před pádem vyslalo hlášení o kouři na palubě.

Pátrací týmy třetím dnem pokračují v pročesávání oblasti ve Středozemním moři, kde se ve čtvrtek zřítilo letadlo aerolinek Egyptair s 66 lidmi na palubě.

Egyptská armáda v pátek našla první hmatatelné důkazy o havárii airbusu EgyptAir, když se jí asi 300 kilometrů od přístavního města Alexandrie podařilo objevit části letadla, zavazadla a ostatky cestujících.

Oblast pádu airbusu v sobotu od časného rána opět pročesávají letadla a lodě celkem šesti států, které se na akci vedené Egyptem podílejí. Mluvčí egyptské armády na sociální síti zveřejnil fotografie a videozáběry pozůstatků letadla a osobních věcí cestujících, které se dosud podařilo sesbírat. Na snímcích jsou vidět například části sedadel a kyslíkových masek, dámské kabelky či kusy látek.

Kouř na palubě

Příčina havárie zatím není jasná a ve hře je řada možných vysvětlení. Strmý pád letadla z výšky přes deset kilometrů mohla způsobit technická závada, chyba či úmysl pilota i teroristický útok. Letečtí experti v pátek začali rozvíjet spekulace založené na údajích získaných z identifikačního systému letadla ACARS, které ukazují na to, že elektronické detektory před havárií informovaly o kouři na palubě.

Systém ACARS předává prostřednictvím satelitů či radiofrekvencí z letadla na zemi krátká automatická hlášení, která se týkají nesrovnalostí, závad nebo vysazení některého ze systémů. O tom, že data z ACARS havarovaného airbusu hovoří o kouři, informovala s odvoláním na egyptské zdroje například americká televizní stanice CNN nebo odborný portál The Aviation Herald.

"BEA potvrzuje, že systém ACARS vyslal krátce před ukončením datových přenosů zprávy hovořící o kouři v kabině... Nevytváříme z toho žádné závěry, jakákoli možná vysvětlení jsou pouze domněnkami," řekl mluvčí úřadu Sébastien Barthe. Podle něj však detekce kouře ukazuje na to, že v letadle hořelo.

Německý odborník Tim van Beveren reportérům ze stanice Deutsche Welle řekl, že kouř byl detekován na jedné z toalet, už o minutu později zřejmě oheň elektronické systémy letadla vyřadil z provozu.

Stroj mířící z Paříže do Káhiry, na jehož palubě bylo 56 cestujících a deset členů posádky, zmizel z obrazovek radarů ve čtvrtek brzy ráno krátce před plánovaným přistáním v egyptském hlavním městě. Nehodu nikdo nepřežil. Mezi oběťmi je 30 Egypťanů, 15 Francouzů a občané dalších zemí. S pozůstalými po francouzských obětech se dnes sejde francouzský ministr zahraničí Jean-Marc Ayrault.

 

Právě se děje

Další zprávy