"Překážka k získání mé vysněné práce byla moje pleť," říká žena v reklamě, na kterou se můžete podívat v twitterovém příspěvku. Krémy Fair & Lovely vyrábí indická pobočka britsko-nizozemské společnosti Unilever.
Na tu se nyní snesla kritika. "Výrobek stavěl a vydělával na rasismu a podporoval protičerné cítění mezi jeho uživateli," píše se v petici, kterou za dva týdny podepsalo přes dvanáct tisíc lidí. Nejde přitom o jediný produkt, o kterém se v posledních týdnech v souvislosti s rasismem mluví.
Ever seen this ad? It's for a skin-whitening cream, Fair and Lovely, marketed to women in India. It's owned by Unilever, parent company of Dove, which tells women in the U.S. to "Love the skin you're in."
— Gari Cruze (@garicruze) June 19, 2019
A.K.A. Bullshit.https://t.co/EBjJ3LrJcR
S podobnými reklamami se na Blízkém východě a v Asii potkávají lidé pravidelně. Výrobky jim slibují "důkladné bělení" pleti, dávají do souvislosti světlou pleť a krásu a také zaručují odstranění tmavých míst či pih, vyjmenovává hongkongský deník South China Morning Post.
Kritika se snesla i na gigant Johnson & Johnson a jeho dvě řady - Fine Fairness ("Pravá bělost") od značky Neutrogena a Clear Fairness ("Čistá bělost") od Clean & Clear, které jsou v Asii populární, píše americký deník New York Times. Proto se je firma nyní rozhodla z asijských trhů stáhnout.
"Diskuse z posledních pár dnů zvýraznily, že názvy některých našich produktů nebo hesla na produktech redukujících tmavé skvrny zobrazují bělost jako něco lepšího než unikátní odstín pleti," stojí v prohlášení americké firmy. "To nikdy nebyl náš záměr - zdravá pleť je krásná pleť."
Značka Band-Aid, která spadá pod Johnson & Johnson, se také zavázala, že začne vyrábět náplasti ve více odstínech pro různé barvy pleti. "Představíme škálu náplastí ve světlých, středně a tmavě hnědých a černých odstínech, která zdůrazní krásu rozdílné pleti," napsala na Instagramu.
Oznámení firmy přichází podle listu New York Times krátce poté, co některé velké potravinářské firmy v USA oznámily, že přehodnotí balení svých výrobků, na kterých byli stereotypně zobrazeni Afroameričané. To vše je reakcí na protesty proti rasismu ve Spojených státech, které vyvolalo úmrtí černocha George Floyda při zákroku policie v Minneapolisu.
Bílý obličej, naše volba
Výrobky slibující zesvětlení pleti jsou mezi asijskými zákazníky velmi žádané - jen v loňském roce se celosvětově prodalo přes šest tisíc tun zesvětlovačů pleti, píše singapurský deník The Strait Times. Proto kroky Johnson & Johnson vzbudily na sociálních sítích rozporuplné reakce.
Sad how normalised whitening or bleaching products are across Asia/Africa. Brands like @VaselineBrand, @Loreal and @NIVEAUSA profit off colonial and racist beauty standards. Equating whiteness to healthiness, and supremacy - so wrong #LoveYourMelanin #racism #colourism #colorism pic.twitter.com/SqRTw3aFPO
— Sophie Yates Lu (@sophieyateslu) November 30, 2018
"Čistý rasismus a sexismus namířený proti asijským ženám. Práva nás jako etnické menšiny jsou poškozena," cituje jednu z negativních reakcí hongkongský deník. "Ostuda. Pokud to lidé chtějí kupovat, pak na to mají právo," ozval se jiný uživatel na Twitteru.
"Obchod s bělením pleti je podvod a otročina. Manipuluje s vaší myslí a navádí vás k tomu, že mít bílou pleť vám pomůže nahoru nebo utéct od pravdy, kým skutečně jste. Změnu vítám," zní jeden z opačných názorů.