Praha - Pražský náměstek pro dopravu Josef Nosek (ODS) je spokojen s prvním týdnem provozu nových jízdních řádů. "Nový systém naplnil naše očekávání," uvedl Nosek.
Podle náměstka se nenaplnily katastrofické scénáře a projevily se pouze drobné nedostatky, které hlavní město upraví co nejdříve.
V plánu je zkrácení intervalu linky 138 ze Skalky na Spořilov v ranní špičce na deset minut. Pro tramvaje číslo 4 vznikne ve směru do centra zastávka Čechovo náměstí. Na Kavalírce se cestující dočkají nového přístřešku.
K některým opatřením musel Ropid a dopravní podnik přistoupit už v minulých dnech. Nestačila například kapacita na lince 101, kde musely být některé minibusy nahrazeny standardními vozy. Cestující se mačkali i ráno v autobusu 206, musely přibýt posilové spoje.
Nosek slíbil, že se sejde s představiteli městských částí a probere s nimi jejich připomínky. Městské části se ale zlobí, že taková diskuse měla proběhnout už dříve.
Místostarosta Prahy 4 Jiří Bodenlos (ČSSD) v rozhovoru pro Českou televizi řekl, že v jeho obvodu jsou problémy s autobusy číslo 148 a 106. "Jsou to věci, na které jsme se snažili upozorňovat dopředu," uvedl Bodenlos. Větších změn se ale městské části nedočkají dříve než na začátku příštího roku.
Čísla, ze kterých magistrát při svém hodnocení vychází, jsou zatím spíše orientační. Například obsazenost vozů začal Ropid měřit teprve minulou středu, má tedy k dispozici údaje za pouhé tři pracovní dny. Pracovníci Ropidu zatím stihli zkontrolovat jen některá místa.
Napište nám
Jak hodnotíte nové jízdní řády po týdnu provozu vy? Jezdí se vám lépe, nebo hůře? Napište nám na [email protected].
"Navštěvujeme místa, kde evidujeme nějaké problémy. Tipy máme od řidičů, cestujících i z vlastního pozorování," konstatoval mluvčí Ropidu Filip Drápal. Jak často se budou průzkumy obsazenosti zveřejňovat a kdy můžeme čekat rozsáhlejší data, ale mluvčí neví.
Podle pověřené ředitelky dopravního podniku Magdaleny Češkové si lidé stěžovali na zpoždění u některých metrobusů. Právě na problém s metrobusy dopředu upozorňoval oponentní posudek ČVUT, který si nechal zpracovat pražský primátor Bohuslav Svoboda. Podle dopravních expertů chybí dostatek vyhrazených jízdních pruhů a přednost na křižovatkách.
"Generální názor analytického týmu FD ČVUT je, že změny nejsou dostatečně připravené a není k dispozici ze strany ROPID souhrnná dokumentace, ve které by navrhované změny byly analyzovány a zdůvodněny po provozní a ekonomické stránce," uvedl Ladislav Bína, který oponentní posudek zpracovával.
Se změnami nejsou zcela spokojeni ani cestující. Na redakci Aktuálně.cz se obrátila řada Pražanů s tím, že musejí častěji přestupovat nebo se jim cesta prodlouží.
"Mně se cesta do práce o 10 minut prodlouží a v práci budu o 10 minut dříve, než potřebuji. Další spoj už znamená pozdní příchod. Ve výsledku tedy budu muset vstávat o 20 minut dříve, a když uvážíte, že pracuji od 6:00, tak snad uznáte, že to není nic, nad čím bych jásal," napsal Karel Přibyl.
Ropid, který změny jízdních řádů navrhl, také znesnadnil život vozíčkářům, seniorům a rodičům s kočárky. Nový systém MHD totiž na řadě tras počítá s více přestupy.