reklama
 
 

Sledovali jsme živě: Pražská MHD se probírá ze změn

3. 9. 2012
Foto: Vojtěch Marek
Jak si vedly nové jízdní řády v Praze první pracovní den? Zjišťovali jsme online
Doporučujeme

Praha - První den ostrého provozu po radikální změně jízdních řádů zažívá pražská MHD.

Reportéři a čtenáři Aktuálně.cz hlásili z ranní špičky problémy: páteřní linky tramvají jezdily na některých klíčových místech přeplněné a s jedním vozem, tramvaje nabíraly i mnohaminutová zpoždění oproti svým jízdním řádům.

Situaci si pochvalovali řidiči aut, podle nichž se pro ně Praha díky změnám v hromadné dopravě uvolnila.

Cestující čtenáři Aktuálně.cz kritizovali přeplněné autobusy a tramvaje, prodloužení jízdní doby do práce, dopravní zácpy kvůli zvýšené automobilové dopravě, chaos při přestupech, rozdělení některých linek do dvou a měnění čísel během jízdy, stěžovali si rovněž, že nefunguje dobře napojení zkrácených linek autobusů na navazující tramvajové spojení.

Situaci v dopravě jsme pro vás sledovali online, s využitím sociálních sítí, zejména Twitteru a interaktivní mapy, kde jsme zaznamenávali vaše postřehy z cesty a hlavní problémy.

Čtenář z Modřan doporučuje k cestování z této pražské části do centra cyklostezku. "Ta byla bez chaosu, na druhé straně řeky autozácpa."

Pozitivně vidí změny v dopravě  a jejich aplikaci do praxe i Zdeněk Dočkal na Facebooku: "Změny v pražské dopravě? Dnes jsem projel pěkný kus Prahy a naprosto bez problémů. V místě mého bydliště (Praha 11) změny jen k lepšímu.

Někteří cestující neviděli zatěžkávací zkoušku změněné pražské MHD tak dramaticky. Třeba čtenářka Helena do redakce napsala: "Určitě nejen já jsem si všimla, že předem nejvíce naříkali ti, kteří skoro MHD nejezdí, či nejezdí pravidělně. Dnes jsem jela do práce jako každý den ze Smíchova do Prahy 4. Atmosféra na zastávkách i v tramvaji byla přátelská. Kdo nevěděl, zeptal se a poučení cestující mu s ochotou radili. Doufám, že ta vstřícnost ještě pár dnů vydrží."

Cestující se pozastavují i nad "strahovskou adrenalinovou hrou". Týká se zrušené linky 217, nahrazené autobusy 191 a 143. "Je to opravdu adrenalin. Přestup na Strahově s následným bojem o své, již předehřáté místo. Neznalé cestující může vyřadit ze hry logická domněnka, proč by měli nastupovat do toho samého autobusu, který je před několika vteřinami vysadil. Otrlejší cestující však již vědí jak to je, a ještě stihnou půl cigárka, než se jede dál," sdělují si lidé své dojmy na sociálních sítích.

Redakci Aktuálně.cz se podařilo zaznamenat i pozitivní reakci na změny v pražské MHD. Pro cestu do práce si je pochvaluje čtenář Martin, jenž denně dojíždí do Prahy vlakem a směřuje na Brumlovku: "Mně konkrétně změna prospěje, protože prodloužili bus č. 118, co jezdí přes Brumlovku, z Podolí až na Smíchov, takže můžu jet bez přesedání na metro přímo od práce až na vlak a ušetřím tak 15 minut každou cestu. Dříve jsem musel přes Budějovickou metrem na Hlavní nádraží."

Silná individuální automobilová doprava zdržovala ráno a brzy dopoledne i linky 163 a 188 v úseku Limuzská - Na Palouku. Tyto autobusy se zpožďovaly až o 20 minut.

Kvůli silné automobilové dopravě se v pondělí dopoledne zpožďovala řada linek, mezi nimi i nově zavedených metrobusů, které mají zajišťovat rychlý přesun po městě. Mezi Perlitem a Nádraží Hostivař se zpožďovaly metrobusy 183 a autobusy 181 až o 15 minut. Linka 347 mezi Ryzyňským hřbitovem a Motolem nabírala zpoždění až 25 minut. Čtvrthodinové zpoždění dopoledne nabíraly i tři metrobusy 136, 177 a 195 mezi Florou a Prosekem. Právě před zpožďováním metrobusových linek kvůli zácpám a nedostatečným preferenčním opatřením varovali dopravní experti z ČVUT.

Z tramvaje č. 12 je výletní tramvaj, oznámil Ropid v těchto dnech na zastávkách hromadné dopravy. Současně ale cestující ubezpečil, že nová trasa vedoucí přes Letnou jejich cetu prodlouží jen o 4 minuty. V pondělí dopoledne ale spoje linky 12 nabíraly právě na Letné zpoždění, díky kterému se cesta protáhla o více než deset minut, informuje reportérka Aktuálně.cz Lucie Kudláčková.

Čtenář Honza se pozastavuje nad omezením linky 152 v pracovní dny večer a nad jejím zrušení o víkendu: "Spojení Bohnice - Čimice pak bude jen linkou 202 a ta už teď jezdí jen v půlhodinových intervalech..."

Jak zjistila redaktorka Aktuálně.cz, Pražané si stěžují i na redukci tramvají v Holešovicích. "Každý den jezdím z Hájů do Holešovic. Metrem se rychle dostanu na Nádraží Holešovice nebo na Vltavskou, ale pak mám jet tramvají do zastávky Dělnická či K Průhonu a hrozně dlouho čekám," popsala redakci cestující Jana.

Milan Fořt si stěžuje na Facebooku na oslabené spojení Kačerov - Modřany. "Dokonce nestačí ani mimo špičku. Kloub na lince 139 byl narvaný až na Tylovu čtvrť (9:30), to už dlouho nepamatuji!"

"Rozsáhlé změny v městské dopravě byly potřeba, jelikož naposledy proběhly v 80. letech. Od té doby se město značně proměnilo. Bohužel se o změnách jízdních řádů dostatečně nekomunikovalo s městskými částmi, které neměly příliš možností se k nim vyjádřit," řekl v pondělí pražský primátor Bohuslav Svoboda.

Jeho ranní projížďka tramvají číslo 9 z pražského Žižkova byla spíše výjimka. Primátor se nechal slyšet, že kvůli pracovnímu vytížení se po Praze pohybuje především automobilem. Z městské dopravy využívá metro, tramvaje prý nejezdí. "Změny jízdních řádů se mě příliš nedotknou," dodal.

Čtenář "Honza Stigi Tarant" poslal na Facebook rozhořčený vzkaz k dopravní situaci v Praze-Záběhlicích: "Po zrušení  spoje 224 je ráno úplně natřískaná 101 a 138 ze Záběhlické školy. Trasa, která je na busu č. 138 nová (tzn. na Spořilov), jezdí skoro prázdná a od Záběhlic je úplně plná."

Čtenář Pavel zaslal do redakce názorný příklad, jak se cesta po "reloadu" MHD může protáhnout na více jak dvojnásobek času: "Ze zastávky Na Planině - Praha 4 cestuji autobusem 124 na Koh-i-noor, tam přestupuji na autobus 139 a vystupuji Sídliště Lhotka. Jízda v délce 47 min.  Ještě letos jsem jezdil přímou linkou  205 s délkou jízdy 22 minut," píše.

Cestující čtenáři si stěžují u řady autobusových linek na to, že v ranní špičce všedního zářijového dne jezdí s velmi dlouhými intervaly. "Bydlím v Hodkovičkách na místním sídlišti (zastávka Na Lysinách), které jediná linka 121 spojovala s metrem Budějovická (19 minut) a Nádražím Braník, příležitostně se Smíchovem (metro B - Na Knížecí). Nyní je trasa na Smíchov zrušena, na Budějovickou pojede 121 ještě o minutu déle (s podivnými zastávkami). Nesmyslné jsou ale především frekvence: v ranní špičce je nyní doprava na úrovni prázdninového provozu. Dopoledne a po osmé večer budou jezdit autobusy 121 pouze dvakrát za hodinu," píše svou zkušenost čtenář Martin Točík.

Přečíslení tramvají za jízdy (ze 14 na 24) se ne vždy podaří. Aspoň s tou zkušeností se přihlásil čtenář Ondřej Vlk "Na Jiráskově náměstí jsem potkal tramvaj číslo 24, která zde normálně nejezdí. Zdálo se, že řidič zapomněl přečíslit, což může pro lidi znamenat pěkný zmatek." 

Změnu jízdních řádů okusil na vlastní kůži i pražský primátor Bohuslav Svoboda. Na pražský dispečink Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP), kde si ověřoval funkčnost nových jízdních řádů, přijel tramvají ze zastávky Biskupcova.
Zaměstnanci DPP primátorovi vysvětlili, že i přes hustý provoz v ranní dopravní špičce nebyly zaznamenány žádné větší problémy. Změny jízdních řádů tak podle nich nemají vliv na plynulost provozu. Jedinou nepříjemností je podle dispečerů nárůst přestupů. 

Nedostatečné zvýhodnění autobusů v dopravě ve spojení s tím, že řada řidičů vyrazila autem, se ukazuje jako problém, autobusy na řadě míst nabírají zpoždění právě kvůli silné automobilové dopravě. Autobusy 163 a 188 v úseku Limuzská - Na Palouku nabírají zpoždění až 20 minut. Autobus 347 v úseku Ruzyňský hřbitov - Motol má zpoždění až 25 minut.

Zpoždění nenabírají v pondělí ráno pouze tramvaje. "Nový bus číslo 138 jezdí co dvacet minut, na Skalce směrem na Sídliště Skalka má ale pět minut zpoždění," tweetuje Daniel Srb.

Velmi rozdílné zkušenosti s takzvanými páteřními linkami tramvají hlásí ráno reportéři Aktuálně.cz. Zatímco Pavel Baroch hlásí z Břevnova spokojenost ("V Břevnově klid, hlavně páteřní linka 22 jezdí co chvilku"), Zdeněk John zaznamenal na Palmovce opačnou zkušenost ("Tramvaj číslo 3, páteřní, se na Palmovce chová bezpáteřně. Přijel jediný vůz nacpaný lidmi až po střechu.") Sledujte novinky na twitterovském kanálu Aktuálně.cz.

Ve stanici nádraží Braník lidé na zastávce reptají, že tramvaj číslo 3 jezdí až od sedmi hodin a má jen jeden vůz, hlásí reportér Martin Novák. Linka tam teď začíná, dříve jezdila z Modřan.

Některé tramvajové linky v pondělí ráno nezvládají své naplánované jízdní řády. Reportérka ze Žižkova, ze zastávky Vápenka, tweetuje: "Tramvaj číslo 1 první test nezvládla. Čekání na zastávce trvalo 14 minut, interval je podle jízdního řádu osm".

Jednou z nejviditelnějších novinek v pražské dopravě je přečíslení tramvajových linek za jízdy. Děje se tak v Praze 7 - Holešovicích, kde se tramvaj číslo 14 mění za jízdy na linku číslo 24. Zatímco v rámci letního mimořádného provozu docházelo k přečíslení až při příjezdu na zastávku Dělnická, pondělní ranní zkušenost je taková, že řidiči změní čísla už na Ortenově náměstí. "Když jede inteligentní řidič, změní se číslo už v zastávce, moje tramvaj měla vypsané i zastávky navazující linky," pochvaluje si zkušenost tweetující čtenář.

Kritici změn v pražské dopravě varovali před tím, že část obyvatel hlavního města kvůli nim přesedne do aut. A řidiči automobilů si skutečně změny pochvalují. "Autem jsem jel před sedmou ráno z Ládví do Edenu za 17 minut. Před změnami v MHD to bylo 19 až 22 minut. Je vidět, že autobusů a tramvají ubylo, nepřekáží v provozu, který tak je mnohem plynulejší," informuje čtenář Jiří Kocman. "Tramvaj č. 4 jede srovnatelnou trasu podle jízdního řádu 34 minut a připočtěte si deset minut na cestu na zastávku a ze zastávky. Ušetřil jsem 27 minut, projel 0,7 litru nafty za 26 Kč a nepoužil lístek za 32 Kč," dodává spokojený čtenář - řidič.

Zkušenosti se změnami v pražské dopravě zaznamenává deník Aktuálně.cz také v interaktivní mapě, přehledně si v ní můžete najít právě tu část Prahy, která vás zajímá.

Doprava se od září změnila také pro obyvatele sídliště Dědina na Praze 6. Přímou spojnicí mezi sídlištěm a stanicí metra Dejvická byl až dosud autobus 218, ten je nově zkrácen do stanice Nádraží Veleslavín, kde má být do dvou let nová stanice prodloužené linky A metra. "Slíbili nám, že autobus 218 bude ve Veleslavíně končit v tramvajové zastávce a tím se ušetří čas nějakým přecházením - není to pravda, končí na otočce, čili to jsou nejméně další 2 - 3 minuty (podle semaforu) navíc. A napojení tramvají také nefunguje - dnes ráno jsme přijeli autobusem a akorát jsme viděli, jak tramvaj ujíždí. Další čekání na spoj, další dlouhé minuty," hlásí svou zkušenost z pondělního rána čtenářka Irena Folprechtová.

Změny v pražské MHD doprovází i rozsáhlá informační kampaň, která má za cíl cestujícím usnadnit orientaci v nepřeberném množství změn.  Dopravní podnik vyvěsil plakáty, informační tabule, vytiskl přehledné mapy.

Většinou se tak cestující o změně jejich trasy mají jak dozvědět, na některých místech je však plakátů stále málo. Podle zjištění Aktuálně.cz najdete podstatně méně informací například ve vestibulech metra. Často se navíc není koho zeptat přímo na místě. Funguje však speciální infolinka nebo zvláštní stránka na Facebooku. Informační kampaň poběží až do konce září.

Své změny se dočkaly i zastávky. Celkem 16 z nich se přejmenovalo a navíc vzniklo 6 nových. K O2 areně se tak odteď edostanete od zastávky Sazka Arena, ale Multiaréna Praha. Jméno změní i žižkovská Vápenka, která je od 1. září Vozovnou Žižkov, a název pozměnily i dvě zastávky v Holešovicích - Veletržní (nyní Veletržní palác) a Výstaviště (nyní Výstaviště Holešovice).

Mezi nově vzniklými je pak například zastávka na Karlově náměstí, která umožní pohodlný přestup cestujícím jedoucím do centra města. Nově pojedou také autobusy do Milíčova a obce Tismice.

Některé tramvaje budou od 1. září měnit číslo za jízdy. Například tramvaj číslo 14 se bude převlékat v číslo 24 na Ortenově náměstí. Informace o těchto změnách jsou přitom nedostatečné. V jízdním řádu na zastávce jsou uvedeny jen ty stanice, na které jede aktuální linka, nikoli ty, na které pokračuje jako "převlečený spoj".

Drobným písmem se sice dočtete, že se linka na Dělnické mění na jinou, a zjistíte i její konečnou stanici. Pokud danou část Prahy neznáte a nevíte zpaměti zastávky následující linky, máte problém. Ropid, který změnu připravil, si od toho slibuje finanční úsporu.

Proti změnám v MHD už vystoupili kromě nespokojených cestujících i odborníci. Analytický tým, který zpracovával posudek na nový dopravní systém pražské MHD, nedoporučil provádět změny k prvnímu září. Podle Ladislava Bíny z Ústavu řízení dopravních procesů a logistiky Dopravní fakulty ČVUT jsou sice úpravy pražské dopravy potřeba, nová podoba však obsahuje několik zásadních chyb, kvůli kterým by se mělo počkat.

Nové jízdní řády například nikdo neprobral s jednotlivými městskými částmi a tzv. "metrobusům" chybí infrastruktura. Změny se navíc věnují jen tramvajím a autobusům a vůbec nepočítají například se železnicemi nebo s rozrůstající se linkou A pražského metra.

Takto se Praha na změny připravovala:

 

autor: Domácí

Pokračujte dál

reklama
reklama
reklama

Praha

Komerční sdělení
reklama

Sponzorované odkazy

reklama