Praha - Pražští radní schválili rozsáhlou změnu MHD, která se dotkne především tramvajových a autobusových spojů. Uvedla to mluvčí magistrátu Tereza Králová.
Zavedeny budou páteřní linky, zároveň budou omezeny souběžné spoje. Cestující budou muset v některých lokalitách více přestupovat. Ročně se tak má ušetřit 406 milionů korun.
S návrhem, který vypracoval Ropid, nesouhlasí mnohé městské části. Podle sdružení Auto*Mat bude mít negativní vliv na desetitisíce cestujících. Změny budou platit od 1. září.
Zkrátí se intervaly páteřních linek
Páteřní tramvajové spoje, mezi které budou patřit linky 3, 9, 11, 17 a 22, budou mít ve špičce intervaly čtyři minuty. Mimo špičku budou jezdit po pěti minutách, o víkendu každých 7,5 až deset minut.
Zavedeno bude nové přímé spojení z Letné přes Malou Stranu na Smíchov a posíleny budou spoje v Nuslích a na Albertově. Nové spojení Spořilova s Národní třídou má umožnit alternativu k metru C.
Zrušeny budou tramvaje číslo 15, 19 a 21. Omezeny budou spoje v severovýchodní části města, především na tratích do Ďáblic, ke kobyliské vozovně, dále v Zenklově a Trojské ulici. Méně spojů bude jezdit také kolem tržnice v Holešovicích a po Libeňském mostě.
Bude zavedeno 38 tzv. metrobusů
Celkem 38 autobusových linek bude nově zařazeno mezi takzvané metrobusy, které budou mít ve špičce interval šest až osm minut. Mimo špičku budou jezdit každých 15 až 20 minut. Na tyto linky budou nasazeny především kloubové vozy. Mezi metrobusy budou patřit mimo jiné spoje číslo 119, 125, 136, 140, 167, 170, 177, 180 či 197.
Podívejte se na možnou podobu nového metra D:
Některé autobusové linky budou omezeny, a to například tam, kde zároveň jezdí tramvaje nebo metro. To se dotkne například autobusu 102 v úseku Kobylisy - Nádraží Holešovice, autobusu 154 ve Švehlově ulici či linky 218 na Evropské třídě. Méně autobusů bude jezdit rovněž po Plzeňské ulici či v Uhříněvsi.
Městské části: Nebyl čas na připomínkování
Některé městské části s návrhem nesouhlasí, stěžují si také na málo času pro připomínkování. Dostaly na to prý jen pět dní, Praha navíc jejich výtky nezapracovala.
"Místo programové podpory ekologických forem dopravy koalice systém MHD programově likviduje. Platí totiž jednoduchá rovnice: Méně peněz pro veřejnou dopravu = méně spojů + více aut + více hluku + špinavější vzduch v pražských ulicích," uvedl v tiskové zprávě místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut (SZ).
"Časový prostor, který byl dán městským částem k připomínkování tohoto zásadního materiálu, je naprosto nedostatečný," uvedl na webových stránkách městské části radní Prahy 5 Marek Kukrle (VV). Podle místostarosty Prahy 7 Josefa Neuberga (ODS) bude mít změna zásadní vliv na každodenní život obyvatel i lidí, kteří do Prahy 7 dojíždějí.
Město slibuje, že nový systém na podzim vyhodnotí a případně od ledna upraví.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Jaká bude doprava v Praze?