reklama
 
 

Praha a DPP budou hledat partnera pro stavbu metra D. Pomůže s výkupem pozemků

18. 7. 2017 15:11
Pražští radní schválili vytvoření společnosti tvořené dopravním podnikem a soukromou firmou, která pomůže při stavbě metra D. Podnik má usnadnit výkup chybějících pozemků. Nebude totiž svázán předpisy, které městu a DPP zakazují vykupovat pozemky za vyšší než odhadní cenu. Dalším cílem společné firmy bude pak podle dokumentu například urbanistický rozvoj okolí stanic metra, developerský rozvoj a zhodnocení potenciálu lokalit včetně možné vlastní developerské činnosti.

Praha - Praha společně s dopravním podnikem (DPP) začne hledat v soukromé sféře partnera, s kterým založí firmu podílející se na výstavbě metra D. Společný podnik má pomoci při rozvoji okolí stanic i při výkupu problematických pozemků. V první fázi má vzniknout úsek Pankrác - Olbrachtova. Vyplývá to z materiálů, které schválili pražští radní. Metro D má odlehčit trase C a zlepšit obslužnost sídlišť na jihu města.

"Společný podnik bude založen ve formě akciové společnosti, jejímiž akcionáři budou DPP a vybraný strategický partner," píše se v dokumentu. Vznik firmy avizoval DPP už letos v únoru. Vlastnictví v podniku bude rozloženo tak, že DPP bude vlastnit 49 procent akcií, zbylých 51 procent pak připadne investorovi.

Podnik má usnadnit výkup chybějících pozemků. Nebude totiž svázán předpisy, které městu a DPP zakazují vykupovat pozemky za vyšší než odhadní cenu. Společnost bude řešit všechny plánované stanice - nebudou rozděleny mezi různé developery. Generální ředitel DPP Martin Gillar už na začátku června řekl, že stanice by patřila pouze DPP, aby se v budoucnu předešlo případným sporům ohrožujícím provoz metra.

Dalším cílem společné firmy bude pak podle dokumentu například urbanistický rozvoj okolí stanic metra, developerský rozvoj a zhodnocení potenciálu lokalit včetně možné vlastní developerské činnosti. Praze by vznikem firmy rovněž ubyla nutnost investovat do staveb na povrchu.

"Podnik bude mít za úkol se postarat o povrch nad metrem. Praha prostřednictvím DPP zůstává jediným investorem stavby metra. Již nyní se očekávalo, že asi čtyři miliardy by Praha investovala do povrchu, to by jí odpadlo," řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Radní také schválili takzvané fázování výstavby. Metro se nebude stavět jako celek, ale po částech. Jako první vznikne úsek Pankrác- Olbrachtova. Důvodem je to, že v tomto úseku je nejsnazší získat potřebné pozemky. Město má potíže s výkupy zejména v Krči. Až letos se podařilo s vlastníky vyjednat znění dohody, podle níž oni umožní Praze stavět metro, město jim zase povolí uskutečnit developerské projekty.

Na první úsek má navázat další část vedoucí až ke stanici Nové Dvory. Tento úsek by mohl být podle dřívějších vyjádření vedení města hotov v roce 2023.

Kromě úseku z Pankráce do Písnice má vést metro D také z Pankráce na náměstí Míru. O stavbě této části trasy se zatím nerozhoduje. Na nové lince budou jezdit vlaky bez řidiče. Metro D vyjde podle odhadů na 50 miliard korun.

autor: ČTK | 18. 7. 2017 15:11

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama

    Praha

    reklama
    reklama
    reklama