Aktuálně.cz: Vědělo se o tom, v jakém je lávka stavu?
Jan Čižinský: Vědělo se, že lávka je v takovém stavu, že je třeba ji velmi často kontrolovat, a k těm kontrolám docházelo. K poslední došlo na začátku listopadu. Výsledky měla k dispozici Technická správa komunikací, která má mosty v Praze na starosti. My jako Praha 7 jsme jen informovali lidi, že lávka bude kvůli kontrole zavřená.
To znamená, že kontrola proběhla před několika týdny?
Ano, v listopadu tam proběhlo měření průhybů a všeho možného, aby se zjistilo, jestli ta lávka je, nebo není bezpečná. Je potřeba skutečně zjistit, co se stalo, když to ještě v listopadu bylo měřeno.
Výsledky té kontroly neznáte?
My bychom se to jako Praha 7 dozvěděli až ve chvíli, kdy by bylo nutné například ten most zavřít. Pokud kontrola dopadne v pořádku, my se to nedozvíme.
Diagnostika mostů probíhá, ale muselo se něco stát. Jestli byla chyba v diagnostice, nebo v přenosu informací, to musí určit odborníci.
Primátorka chce přezkoumat posudek
Pražská primátorka Adriana Krnáčová chce přezkoumat poslední posudek, který hodnotil stav lávky v Praze-Troji. Je starý tři týdny a na riziko neupozornil.
Primátorka chce také provést revizi všech lávek a mostních konstrukcí, prošetření pádu lávky a vyvození odpovědnosti.
Zřícený most má v nejbližších dnech nahradit provizorní konstrukce. Zároveň se začne projektovat nový most. "Velmi rychle bude v provozu i přívoz," uvedl poradce primátorky Martin Vodička.
Zbytky lávky v Troji jsou nyní ohrazené zábranami, aby na ně nikdo nechodil. Jak uvedl mluvčí pražské policie Tomáš Hulan, statik zjistil, že jsou velmi narušené a mohou kdykoli spadnout.
Objevily se spekulace, že lávku mohla poškodit vichřice na konci října. Poslední kontrola ale probíhala až po ní…
To se na první pohled nabízí, ale byl bych v těchto soudech opatrný.
Lávka byla hojně využívanou spojnicí mezi Prahou 7 a Trojou, kde se nachází i pražská zoo. Uvažuje už se o nějakém náhradním řešení?
Teď je jediné rychlé řešení, a to přívoz. Budeme chtít po magistrátu také architektonickou soutěž na co nejrychlejší realizaci nové lávky, což je však otázka čtyř pěti let. Jinak se to dá obejít velkou oklikou přes nový Trojský most, což je velmi vážné, protože jiné spojení mezi Stromovkou a zoo není.
Na místě je možné vybudovat ponton, další možnost je provizorní most, takzvaný "rámusák", které má k dispozici Správa státních hmotných rezerv. To ale nejde ze dne na den, je třeba připravit patky, a ty mosty navíc nesplňují normy, takže se musí například místo zábradlí natáhnout pletivo. To je myslitelné v řádu týdnů. Přívoz je možné nasadit v řádu dnů, ale teď v zimě by měl smysl spíše v pátek večer a o víkendech.
Víte i jako pražský zastupitel o dalších mostních stavbách, které mohou být podobně nebezpečné? Dlouho se mluví například o Libeňském mostu.
Právě v souvislosti s Libeňským mostem proběhla debata a já jsem obecně hájil to, že o mosty je třeba se pečlivě starat. Musí skončit praxe, že se most postaví, pak se o něj stará špatně a pak dojde do stavu, kdy jeho třeba zbourat a postavit nový. Po Praze je několik set mostů, asi před rokem byla právě v souvislosti s debatou kolem Libeňského mostu vypracována jejich analýza. Ve špatném stavu je jich několik. Nebavíme se ale o velkých mostech, ale o mostkách, které jsou třeba jen několik metrů dlouhé. Toto je třeba řešit co nejdříve.
Pečovat o majetek je třeba stále a myslím si, že to je na magistrátu trochu zanedbáváno. Větší pozornost se věnuje novým nápadům a projektům a přitom by se měla věnovat prioritně péči o majetek. Když budeme zanedbávat údržbu, každá nová stavba bude za 20 let ruina na zboření. Všechny betonové konstrukce je potřeba pečlivě ošetřovat, jinak velmi rychle degradují.
Už víte, třeba od očitých svědků, jak ke zřícení lávky v Troji přesně došlo?
Byl jsem se na místě podívat, ale toto je otázka spíše na policii.
Máte informace, kolik v tu chvíli bylo na lávce lidí, jestli se například někomu podařilo včas dostat na břeh?
Tyto informace nemám a neměli je ani hasiči, kteří byli na místě. To bude předmětem vyšetřování.
Na svém Facebooku jste hledal kajakáře, který pomáhal na začátku záchranné operace. Víte už víc o tom, jaká byla jeho role, podařilo se vám s ním spojit?
Podařilo se mi ho najít, za Prahu 7 jsem mu poděkoval a na zastupitelstvu navrhnu jeho ocenění, protože je to hezký příklad obětavého člověka, který byl na místě a věděl, co pomůže.