Praha - Od 7. dubna začne v Praze dvacet autobusových linek jezdit jinudy a čtyři vzniknou úplně nově. Naopak deset jich z garáží nevyjede vůbec, a stejně tak už se lidé nesvezou tramvají číslo 2. Jak píší Hospodářské noviny, jde o změny, které Praha zavede den po otevření nového úseku metra A z Dejvické do Motola.
Oproti původnímu návrhu, kdy měla změnit trasu většina tramvají i autobusů a který minulý týden zamítl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD), jde o mnohem mírnější verzi. Novinky v jízdních řádech zasáhnou hlavně Prahu 6, tedy oblast, kudy nová trasa metra povede.
Hospodářské noviny mají kompletní návrh změn k dispozici. Podle náměstka Dolínka by se už v plánech nic měnit nemělo. "Je to spíše definitivní varianta. Věřím, že jsme vyšli maximálně vstříc nejen městským částem, ale i cestujícím," řekl HN Dolínek, který má na magistrátu na starosti dopravu.
Nový uzel: Veleslavín
Tramvaj číslo 2 se zruší proto, že jezdí z Petřin přes Dejvickou a Nádraží Veleslavín do Divoké Šárky. Tedy téměř kopíruje trasu, kudy nově povede podzemní dráha. "Áčko" bude totiž pokračovat z Dejvické na Bořislavku, Nádraží Veleslavín, Petřiny a skončí v Motole.
Řada autobusů už proto nebude začínat jízdu na Dejvické. Například nejvyužívanější linka na letiště, číslo 119, bude mít nástupní stanici až u stanice metra Nádraží Veleslavín.
Několik autobusů začne nově vyjíždět z Bořislavky. A frekventovanou konečnou stanicí autobusů se stane i Vypich, který se nachází nedaleko Motola. V této oblasti vznikne dokonce nová zastávka, která se bude jmenovat Kukulova.
Čtyři linky, které v dubnu vzniknou nově, budou mít čísla 142, 184, 192 a 194. První povede z Nových Butovic na Nádraží Veleslavín a ve špičce až do Nových Vokovic. Druhá bude jezdit z Hradčanské na Velkou Ohradu. Zbylé dvě vzniknou tím, že linka 294 skončí a ony pokryjí její trasu.
"Důležité pro občany Prahy 6 je, že radnice uhájila zachování tramvaje číslo 18 na Petřiny, beze změny zůstávají zatím také linky 20 a 22. Radnice také prosadila, že na Patočkově zůstala autobusová obsluha tak, jak je dnes. Budeme nadále trvat na tom, aby změny MHD byly co nejvíce promyšlené a vyhovovaly co nejvíce občanům," řekl starosta městské části Praha 6 Ondřej Kolář (TOP 09).
Čekání na nového ředitele
Změny v MHD připravila společnost Ropid, která v Praze organizuje dopravu. Nyní probíhá výběrové řízení na jejího ředitele. Ten bude mít za úkol během roku připravit návrh rozsáhlejších změn v městské hromadné dopravě.
Právě dnes ráno probíhaly pohovory s pětici uchazečů, kteří se dostali do fimálového výběru z původních 18 zájemců. Jedním z nich je bývalý ředitel Dopravního podniku Jaroslav Stůj. Ten vedl firmu pouhé dva měsíce poté, co rezignoval jeho předchůdce Martin Dvořák, který je nyní stíhán v souvislosti se zakázkami dopravního podniku.
Stůj se "zapsal" zejména tím, že před svým odchodem rozdělil sedmi svým podřízeným na mimořádných odměnách 8,6 milionu korun. Sám pak za dva měsice ve funkci dostal zlatý padák 2,8 milionu, podepsala mu jej jeho nástupkyně Magdalena Češková.
Jméno nového šéfa Ropidu chtěl radní pro dopravu Petr Dolínek původně představit již příští úterý na jednání rady. Protože se ale členové komise neshodli na výběru, tak bude výběrové řízení pokračovat dalším kolem.
Už jsou nové požadavky
A městské části už dávají najevo své požadavky. Například Praha 6 bude usilovat o lepší propojení Petřin a Nových Butovic. Od dubna totiž přijde o přímé spojení.
Praha 5 naopak trvá na prodloužení linky 123 až na Anděl. "Vítáme příslib vedení ROPIDu, že nadále budeme pokračovat v jednání o vyřešení dopravní obsluhy oblasti Cibulek. Za vstřícný krok vůči obyvatelům Prahy 5 bychom považovali zřízení zastávky Klamovka na lince 123 od 7. dubna," řekl radní pro dopravu Prahy 5 Petr Hnyk (Strana zelených).