Praha - Pražský dopravní podnik se stále potýká s poruchovými tramvajemi 14T a 15T z dílny plzeňské Škody Transportation. Mimo provoz je 89 těchto tramvají, tedy celá třetina.
Šedesátku souprav 14T, které Praha začala nasazovat v roce 2006, přikázal před čtyřmi lety Drážní úřad stáhnout z kolejí kvůli praskajícím příčníkům v podvozku. Ale zatím jich je zpět v provozu jen 20. Oprava dalších souprav s designem Porsche, kterým ale kvůli jejich hlučnosti někteří Pražané přezdívají pojízdné železářství, se zpožďuje.
Některé soupravy modernější verze 15T zase čekají na vyřízení reklamace, další dvě desítky tramvají pak musí projít povinným servisem poté, co překročily stanovený počet kilometrů. Z 226 souprav 15T je tak v provozu jen 173 souprav. Dopravní podnik ale podle své mluvčí Anety Řehkové zvládá obsadit všechny linky i ve špičkách. "Vypravujeme bez problémů," uvedla Řehková.
Podnik má totiž stále dost starších tramvají T3, které se začaly vyrábět počátkem šedesátých let. Tento typ totiž stále tvoří většinu z 826 vozů, které pražský dopravní podnik provozuje.
"Opravy a udržování (revize) tramvají probíhají průběžně. Postupně v roce 2018 bude vráceno do provozu dalších patnáct tramvají 14T, čtyři rekonstruované dlouhé tramvaje KT8N2 a 36 tramvají 15T," uvedla Řehková s tím, že plynule prochází opravou a údržbou i starší typy tramvají T3.
Problémy projedná výbor
Vracení opravených tramvají 14T zpozdilo to, že se dopravní podnik rozhodl je částečně modernizovat a upravit interiér. Pražané kromě hlučnosti tramvají či toho, že první dveře jsou jen pro řidiče, kritizovali i jejich vnitřní uspořádání včetně úzkých uliček v lichých článcích vozu.
Jenže právě změnu uspořádání provázejí problémy. "Zařazování dalších tramvají 14T do provozu oddálilo nutné dodržení zákonných postupů v oblasti nákupu náhradních dílů," uvedl dopravní podnik ve zprávě pro výbor dopravy pražského zastupitelstva, který má problém s tramvajemi projednávat na svém zasedání příští týden. Zatím je skluz u čtyř souprav.
Dopravní podnik totiž včas nevysoutěžil podsedákové bedny. "Ty jsou atypickým dílem v rámci změny interiéru," uvádí dopravní podnik s tím, že do konce března by měl být skluz v modernizaci dohnán.
Nicméně opravy jdou i tak pomalu - dopravní podnik jich zvládá udělat jen dvanáct ročně. Poslední opravené a modernizované tramvaje 14T by se tak na koleje měly vrátit až v roce 2020. Oprava jedné soupravy včetně modernizace vyjde na 2,85 milionu korun, pořizovací cena byla 58 milionů. Vše je placeno z pojistky, kterou si město platí.
Opravna nestíhá
Nemalé problémy mají i soupravy 15T, které jsou zdokonalenou verzí předchůdce 14T. Devět jich je odstaveno po nehodách a pomalu se opravují, víc než deset jich je na reklamačním řízení u výrobce kvůli protočeným kolům - tedy tomu, že železné obruče jsou na kolech špatn nasazeny a protáčejí se. A další víc než tři desítky z nich jsou buď na pravidelné údržbě, nebo na ni čekají.
Jak již dříve média uvedla, kvůli závadám se jim musí každých dvacet tisíc kilometrů měnit kola. Jen náklady na údržbu a opravu kol činí u jedné tramvaje 24 milionů korun na dvacet let - zhruba čtyřikrát víc, než je běžné u jiných typů. Na vině je konstrukčně špatné zavěšení kol, které vede k většímu opotřebení.
Problémem je pro dopravní podnik navíc malá kapacita Opravny tramvají. Tu se již od roku 2012 snaží dopravní podnik navýšit, práce na tom ale začaly až v loňském roce. Dvacítka tramvají, které jsou sice v pořádku, ale najela již předepsaný počet kilometrů, tak na potřebnou revizi musí čekat.