Praha konečně vyřešila problematické splácení tramvají Škoda

ČTK ČTK
14. 3. 2014 12:30
Škoda Transportion přistoupila na rozložení splátek do delšího období. Smlouva už tedy nebude Dopravní podnik dále ohrožovat.
Nové pražské tramvaje.
Nové pražské tramvaje. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Pražský dopravní podnik a strojírenská firma Škoda Transportation se po několikaměsíčním vyjednávání dohodly na úpravě problematické smlouvy na dodávku tramvají za 19,2 miliardy korun.

Shodly se na rozložení splátek na období delší o čtyři roky. Podnik bude ročně za tramvaje platit polovinu, tedy 1,14 miliardy korun. Řekl to primátor Tomáš Hudeček (TOP 09).

Smlouva tak už podle něj nebude zadlužený dopravní podnik, který je největší městskou firmou v ČR, ekonomicky ohrožovat.

Efektivnější pražské MHD

"Výsledkem dohody je zakázka, která je výhodná pro Prahu a její obyvatele," uvedl primátor.

Dotkl se přitom zvláště v předvolebním roce citlivého tématu týkajícího se diskutované výše jízdného v městské hromadné dopravě.

"Zastavíme zadlužování dopravního podniku a umožníme zachovat ceny MHD," řekl. Jak dlouho zůstanou ceny v nynější výši, ale odmítl komentovat.

"Kontrakt Prahu vyčerpával, díky naší dohodě se finanční situace dopravního podniku stabilizuje," tvrdí. Součástí dohody je i to, že Praha bude nově moci kromě tříčlánkových souprav 15T ForCity využívat i dvou a čtyřčlánkových tramvají, což podle Hudečka zvýší efektivitu dopravy.

Jednání budou dále pokračovat

Dál bude dopravní podnik a strojírenská firma jednat o možnosti prodloužení záruční doby a o garanci cen náhradních dílů.

Podnik navíc zvažuje ve spolupráci se Škodou Transportation opravu a prodej šedesátky převážně nevyužívaných poruchových tramvají 14T.

Smlouva z minulosti znamenala pro zadlužený dopravní podnik velkou finanční zátěž. V původním kontraktu z roku 2006 se totiž Praha pod vedením tehdejšího primátora Pavla Béma (ODS) zavázala odebrat do konce roku 2018 celkem 250 tramvají 15T ForCity.

Každý rok to znamenalo investici přesahující dvě miliardy. Nízkopodlažní tramvaje navíc od začátku vykazovaly technické problémy. Podnik reklamoval třeba vadné brzdy.

Výpověď smlouvy nebyla možná

Praha se proto rozhodla situaci řešit. Výpověď smlouvy s dodavatelem ale nebyla možná. Podnik by za ni zaplatil pokutu v řádu miliard korun.

Několik měsíců se proto jednalo o úpravě údajně pro Prahu nevýhodného kontraktu. Diskutovalo se i o možnosti snížit počet odebíraných tramvají. Tato varianta ale nakonec padla.

Dopravní podnik provozuje tři linky metra o celkové délce 59,4 kilometru, dále 539,8 kilometru tramvajových tratí a 1798 kilometrů autobusových linek.

Hospodaření podniku negativně ovlivňuje řada zakázek uzavřených v minulosti, některé z nich prověřuje policie.

 

Právě se děje

Další zprávy