Praha - Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) se v pátek 19. dubna symbolicky rozloučí s autobusy Karosa B732, které v Praze jezdily již od roku 1987.
Poslední vůz bude vypraven na linku č. 122 (ve směru Depo Hostivař - Opatov). Vyřazením vozů Karosa B732 po více než čtvrtstoletí aktivní služby současně končí provoz městských autobusů s mechanickou převodovkou.
Technické zajímavosti
- Autobusy Karosa B732 měly polosamonosnou karoserii, sestavenou a sešroubovanou z panelů zhotovených z ocelové, svařené a oplechované kostry, s dokončenou povrchovou úpravou.
- Výška podlahy je 890 mm nad zemí, odpružení pneumatické s vlnovcovitými pružinami. Kabina řidiče byla uzavřená. Troje dvoudílné dveře s vně výsuvnými křídly byly ovládány elektropneumaticky.
- Do autobusů byl v zadní části roštu karoserie montován motor LIAZ řady ML 636, horizontální, řadový vznětový šestiválec s přímým vstřikem paliva, s turbodmychadlem, s alternátorem PAL 28V/75A a mechanická pětistupňová převodovka Praga 5 P 80.45.
- Do palivové nádrže se vešlo 240 litrů pohonných hmot.
- Autobusy dosahovaly maximální rychlosti 80 km/h.
- Do autobusů Karosa B732 se vešlo 31 sedících a 63 stojících cestujících.
- Sedadla měla až na několik výjimek latexové polštáře potažené koženkou
"S posledními autobusy Karosa B732 se dopravní podnik loučí proto, aby nepřekročil průměrné stáří autobusů (9 let) a jednotlivé stáří autobusů (20 let)," vysvětluje podmínky pro obnovu vozového parku Jan Lebeda, vedoucí jednotky Správa Vozidel a Autobusů.
Autobusy Karosa B732 se poprvé u DPP objevily v roce 1987, kdy jich bylo dodáno 107, a v dalších letech přibývaly až do roku 1994, kdy měl podnik v inventárním stavu už 860 těchto autobusů.
V letech 1997 - 2002 se u 192 z nich provedla celková oprava spojená s dílčími prvky modernizace (odbavovací a informační systém, klimatizace řidiče atd.). Těmito opravami se prodloužila celková životnost vozů až na 20 let.
Modrá Karosa a točení jízdenek
Vozy byly pokračováním tehdy nové typové řady Karosa 730. Připomeňme, že první dodávku z této řady představovalo pět autobusů meziměstského provedení Karosa C734.00, na které navázaly ještě další stejné vozy. Pro laickou veřejnost to byly "modré hranaté autobusy, které měly jen dvoje dveře - vepředu a uprostřed".
Pamětníci si jistě vzpomínají, že ve starých linkových autobusech Karosa měl řidič strojek, kterým "točil" lístky. Odborně řečeno, šlo o mechanické odbavovací strojky pro tisk a výdej jízdenek, kupodivu britské výroby, značka Setright.
V pozdějších letech byly autobusy Karosa B732 dodávány od výrobce s řadou různých vylepšení, například byl dosazen katalyzátor výfukových plynů, nová provedení sedaček, podlahové krytiny, retardéry a hlavně nové motory splňující emisní normu EURO 1 (E 1) a EURO 2 (E 2). V roce 1990 bylo pět autobusů B 732 přestavěno zkušebně na pohon zemním plynem.
Nadšenci si mohou autobus vyfotit
Poslední vůz bude nasazen na lince pražské MHD v pátek 19. dubna v době od 14:45 do 17:06 hodin. Aby bylo umožněno jeho fotografování, bude v pátek již od 14 hodin přistaven do autobusového obratiště Depo Hostivař, odtud se pak vydá v 14:45 na svou trasu.
Zájemci budou mít možnost se s autobusy Karosa B732 svézt na pravidelných linkách i den předtím, tedy ve čtvrtek 18. dubna 2013, a to na linkách č. 201, 175 a 256.
Video: Karosa B732 utáhne i lokomotivu (stačí si pustit od času 3:00):
Autobusy Karosa B-732 budou likvidovány standardním způsobem, nabídnou se obálkovou metodou k odprodeji, případně se ekologicky zlikvidují. V současné době má DPP v evidenčním stavu 1271 autobusů s průměrným stářím 8,78 let.
Nejvíce zastoupeným typem autobusů ve vozovém parku DPP je typu Citybus standard nízkopodlažní - 324, SOR NB18 kloubový - 225 a SOR NB12 standard nízkopodlažní - 166 autobusů.