Praha - Česká města mohou kvůli zpřísněnému zákonu o pozemních komunikacích přijít o miliony korun. Novela, kterou mají tento týden projednat senátoři, totiž zakazuje billboardy v ulicích měst. Praha může zchudnout až o desítky milionů ročně.
Zákon měl omezit především reklamy kolem dálnic a silnic I. třídy, nakonec ale billboardy musí do pěti let zmizet i ze silnic druhých a třetích tříd, stejně jako z místních komunikací.
Zatímco občané se radují, že zmizí všudypřítomná reklamní džungle, na obce čeká snížení rozpočtů. "V současné situaci, kdy ekonomika stagnuje, to zkomplikuje život nejen firmám, ale bude to mít dopad i na příjmy měst," uvedla senátorka Veronika Vrecionová (ODS), která prý novelu nepodpoří.
Hlavní město, které pronajímá více než dvě tisícovky pozemků, může každý rok přijít až o desítky milionů korun. „Ročně pronájmem částí pozemků pro reklamní plochy vyděláme 98 milionů," uvedla radní pro oblast majetku Aleksandra Udženija (ODS).
Upozornila také, že magistrát už několik měsíců připravuje takzvané odborné technické požadavky (OTP), díky kterým by reklamu ve městě omezil sám. Ubylo by údajně těch největších reklamních poutačů, vyčistilo by se historické centrum a město by zároveň nepřišlo o všechny peníze z pronájmu.
"Chceme postupně počet reklamních zařízení snížit až o 50 procent, zakázat jejich použití v Pražské památkové rezervaci a stanovit jasná pravidla, jak a kde se mohou zřizovat," popsala chystané změny Udženija.
Pokud novela projde Senátem, Praha už se o způsob, jak omezit billboardy, starat nemusí. Zároveň se ale může rozloučit s desítkami milionů, které by jí zůstaly po pouze částečném omezení. Část připravovaných pravidel navíc může zahodit, smysl budou mít už jen části týkající se reklamy mimo komunikace - například na městském mobiliáři či budovách.
Ostatní reklama bez omezení
Právě na inzerci na městském mobiliáři by se obce mohly finančně zahojit. Novela zákona ji totiž vůbec nijak neomezuje a její cena po zákazu ostatní reklamy ve městech může stoupat.
Konkrétně Praha ale na inzerci na tramvajových zastávkách a sloupech příliš nevydělává. Až do roku 2021 má totiž uzavřenou ne zcela výhodnou smlouvu se společností JCDecaux, která zajišťuje reklamu na mobiliáři i v řadě dalších českých měst.
Společnost je od roku 1994 výhradním provozovatelem reklamy na městském mobiliáři a Praze platí jen 8,6 milionu ročně. Hlavní město se nyní snaží vyjednat výhodnější podmínky, výsledek ale zatím není jasný. "Smlouva není vyloženě špatná, ale je pravda, že pro hlavní město by mohla být lepší," připouští Udženija.
Odpůrci novely poukazují také na to, že omezení jen některých druhů reklamy ve městech naruší konkurenční prostředí a zvýhodní některé firmy. Například v Praze by výrazně větší podíl na trhu, než měla dosud, získala právě společnost JCDecaux.
"Nahrává to některým firmám. Už jsem avizovala, že chci předložit nějaké kompenzační řešení, které by omezilo reklamu na dálnicích a silnicích vyšších tříd, ale ne ve městech," dodala Vrecionová.
Novelu, která do pěti let omezí billboardy kolem českých silnic, schválila na začátku února Poslanecká sněmovna. Změněný zákon počítá s tím, že reklama by se mohla povolit pouze těm podnikatelům, jejichž produkty bezprostředně souvisí s provozem na silnicích.
Tedy provozovatelům benzinek, restaurací a ubytovacích zařízení. Billboard si budou moci umístit maximálně 200 metrů od svého podniku.