reklama
 
 

Billboardy musejí z dálnic pryč, rozhodli poslanci

8. 2. 2012 13:10
Opozice návrh kritizovala, je podle ní výsledkem tlaku lobbistických skupin

Praha - Sněmovna schválila novelu, která do pěti let omezí reklamní billboardy kolem všech silnic a dálnic.

Novela počítá s tím, že by se do budoucna přísněji posuzovalo, kdo si megareklamu vystavit smí a kdo ne. Kdo ano: Ti, jejichž produkty bezprostředně souvisí s provozem na silnicích. Tedy provozovatelé benzinek, restaurací a ubytovacích zařízení.

Billboard si budou moci umístit maximálně 200 metrů od svého podniku.

Hájíte zájmy lobbistů, kritizovala opozice

Opozice návrh na omezení reklamy kritizovala. Poslanci se přeli hlavně o to, zda je návrh výsledkem tlaku lobbistických skupin. 

Podle Pavla Hojdy (KSČM) jde o souboj různých skupin o pozici na reklamním trhu. Také Josef Smýkal (ČSSD) prohlásil, že jde o lobbistický boj a ekonomické zájmy.

Předseda klubu VV a někdejší ministr dopravy Vít Bárta naproti tomu prohlásil, že středeční hlasování o billboardech nebude ničím jiným, než hlasováním dobře saturované reklamní lobby snažící se napříč sněmovnou zablokovat návrh, který je cestou do Evropy.

Poslanci neschválili sporný návrh svého nezařazeného kolegy Stanislava Humla, který navrhoval, aby současné reklamní poutače, které mají řádné povolení, mohly fungovat i nadále po dobu, na kterou jsou povoleny.

Obecně prospěšná společnost Acta non verba Humla kvůli tomuto návrhu nařkla, že podporuje korupční byznys.

"Vládní návrh znamená, že to je v podstatě ta nejstriktnější varianta, která říká, že do pěti let budou omezeny billboardy kolem všech komunikací, to znamená: dálnic, rychlostních komunikací a komunikací I., II. a III. třídy a místních komunikací," řekl ČTK ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).

Novela také zavádí možnost až třináctiprocentní slevy na mýtném pro kamiony, které tak zaplatí větší částku, než jakou stanoví vláda ve svém nařízení.

Poslanci z vládní novely vyřadili původně navrhované ustanovení, které usnadňovalo kácení jednotlivých stromů u silnic a železnic. Kritizovali ho zejména ochránci přírody.

Systémy mýtného v unii se propojí

Součástí novely je také vytvoření podmínek pro evropskou službu elektronického mýtného. Jde o službu, která má propojit systémy mýtného v členských státech tak, aby auta mohla platit mýtné v různých státech unie.

Potřebovat na to budou jen jednu krabičku a mýtné budou platit pouze té jedné firmě, která jim ji vydala. Na vznik celoevropského systému se Česko musí připravit do letošního října.

Poslanci neschválili návrh Pavla Hojdy (KSČM), který chtěl, aby se ušlé peníze z poskytnutých slev na mýtném nahrazovaly fondu dopravy z peněz Státního fondu životního prostředí.

Návrh na zavedení množstevních slev na mýtném odpovídá dohodě, kterou uzavřelo ministerstvo dopravy se sdružením automobilových dopravců Česmad Bohemia. Slevy jsou formou kompenzace tuzemským dopravcům za zvyšování cen mýtného v loňském a letošním roce.

Za překročení hmotnosti 6000 korun a pokuta

Poslanci také upravili pravidla pro tzv. nízkorychlostní vážení kamionů. Na silnicích I. třídy s výjimkou rychlostních komunikací by ho zajišťoval kraj ve spolupráci s policií nebo celníky, případně by tuto činnost svěřil pověřené osobě. Na ostatních komunikacích by nízkorychlostní vážení zajišťoval jejich vlastník nebo jím pověřená osoba.

Pokud převažovaný kamion překročí povolenou hmotnost, zaplatí jeho provozovatel náklady na vážení 6000 korun a k tomu ještě pokutu.

autoři: Domácí, ČTK | 8. 2. 2012 13:10

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama