Velká stávka končí, Ostrava slíbila řidičům víc peněz

Tomáš Netočný
6. 6. 2011 18:33
Po šesti dnech končí v Ostravě největší protest dopraváků za posledních 13 let
Doprava v Ostravě fungovala během stávky podle víkendového režimu a odboráři kráčeli městem v protestních průvodech
Doprava v Ostravě fungovala během stávky podle víkendového režimu a odboráři kráčeli městem v protestních průvodech | Foto: Martin Netočný

Ostrava - Odboráři dopravního podniku v Ostravě uspěli se stávkou za zvýšení platů.

Šest dnů trvající protesty řidičů a dělníků z dílen končí o půlnoci z pondělí na úterý.

Největší stávka městských dopravců v České republice za posledních 13 let, přiměla město Ostravu a dopravní podnik zvýšit platy o pět procent.

Podle dohody, kterou předáci odborářů, zástupci města a manažeři dopravního podniku v pondělí odpoledne uzavřeli, dostane přes dva tisíce zaměstnanců přidáno od 1. ledna 2012.

Stávka začala minulý týden ve středu a byla v Ostravě vidět. Autobusy, trolejbusy i tramvaje jezdily ve všední dny podle víkendového režimu a městem pochodovaly průvody odborářů.

Běžný provoz města však protesty vážněji nekomplikovaly. Na křižovatkách a hlavních tazích vznikaly kolony aut, protože řidiči častěji cestovali Ostravou vlastním vozem.

Kompromis za 50 milionů

Přesto dopravní podnik odborářům výrazně ustoupil. Město totiž nejdříve navrhovalo zvýšení mezd pouze o 1,5 procenta v letošním roce a stejný růst platů v roce 2012. Také odbory však musely ustoupit.

"Vyjednávání začalo loni v listopadu a tehdy odboráři požadovali patnáct procent," sdělil ředitel Dopravního podniku Ostrava Roman Kadlučka. "Nakonec obě strany přistoupily na velký kompromis."

Více peněz na výplatách dopravců bude v příštím roce Ostravu stát okolo padesáti milionů korun. Řidiči, lidé z dílen i úředníci si polepší v průměru o jeden až dva tisíce korun měsíčně.

Zaměstnanci Dopravního podniku Ostrava si od ledna 2012 polepší o dva tisíce korun měsíčně. Budou na tom přibližně stejně, jako jejich kolegové ve srovnatelné Plzni nebo v Brně
Zaměstnanci Dopravního podniku Ostrava si od ledna 2012 polepší o dva tisíce korun měsíčně. Budou na tom přibližně stejně, jako jejich kolegové ve srovnatelné Plzni nebo v Brně | Foto: Martin Netočný

Podle předsedy odborového svazu Dosia Jana Rejského, se však zaměstnanci dopravního podniku v Ostravě dostanou pouze na úroveň platů srovnatelnou například s Brnem a Plzní.

„Ve srovnání s těmito městy s podobnými podmínkami pracovali ostravští řidiči přibližně o dva tisíce korun levněji," uvedl pro Aktuálně.cz odborový předák českých dopravců Jan Rejský.

Nemáme na to, tvrdili politici

Původně šlo vedení Ostravy do vyjednávání s odboráři s argumentem, že na zvýšení platů nemá ani korunu. Teď však musí hledat rezervy.

„Není pravda, že rezervy v Ostravě neexistují," prohlásil Jan Rejský. „Pokud bude město lépe hospodařit, na platy v dopravním podniku peníze rozhodně najde."

Pro tyto argumenty mohou svědčit zkušenosti posledního půl roku.

Zastupitelstvo ostravského magistrátu ovládané velkou koalicí ČSSD a ODS například loni v listopadu rozhodlo, že v době takzvaných smogových situací bude doprava ve městě zdarma.

Přestože tento v Česku dosud nevídaný krok nepřinesl prokazatelné zlepšení ovzduší, utratili politici v Ostravě tímto způsobem už téměř 25 milionů korun. A to je polovina částky, kterou magistrát potřebuje na právě sjednané navýšení mezd v dopravním podniku.

Poslední velkou stávku dopravců zažila v roce 1998 Olomouc. Tam tehdy odboráři dopravního podniku stávkovali třicet dnů.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Aktualizováno před 13 minutami

Salač odstartuje do Velké ceny San Marina z předposlední řady

Filipu Salačovi kvalifikace na Velkou cenu San Marina silničních motocyklů nevyšla, do nedělního závodu Moto3 odstartuje z předposlední deváté řady. Devatenáctiletý český jezdec byl klasifikován na 26. místě, což je jeho nejhorší kvalifikační výsledek od Malajsie v listopadu 2019.

Salač po vydařeném pátku, kdy v trénincích figuroval v nejlepší desítce, nedokázal v dnešním třetím tréninku na rozdíl od většiny soupeřů zrychlit a musel už do první části kvalifikace. V ní obsadil dvanácté místo a do druhé části pro nejrychlejších osmnáct nepostoupil.

Salačův tým zvolil stejnou strategii jako ve třetím tréninku, vyjel na použitých pneumatikách. "Jen abych si to objel a zjistil, jaké jsou podmínky na trati a jak funguje tlak na té teplotě, jaká zrovna je. Pak jsme dali nové pneumatiky, první kolo jsem měl docela dobře rozjeté, ale pak jsem dostal highsider, tím to kolo pro mě skončilo," popsal.

Ve druhém si prožil totéž. "Bylo ještě rychlejší, ale bohužel jsem dostal další highsider a vyjel jsem mimo track limits. To kolo jsem dojel, myslím si, že i čas by stačil na postup do Q2. Když jsem najížděl do posledního kola, měl jsem dobrý pocit, že to vyjde, ale zase tam byla žlutá vlajka," uvedl. "Kvalifikaci jsme tedy opět prokaučovali, ale myslím si, že není nic ztraceného. Jsem tady hodně silný, dovedu jet rychle sám, to je důležité. Už se těším na zítřejší závod, bude to stíhací jízda," dodal Salač.

V italském Misanu se na prvních čtyřech místech nejslabší třídy seřadili domácí jezdci, třetí pole position v sezoně vybojoval Romano Fenati.

Kvalifikace na Velkou cenu San Marina, závod mistrovství světa silničních motocyklů v Misanu:

Moto3: 1. Fenati (It./Husqvarna) 1:41,756, 2. Foggia (It./Honda) -0,257, 3. Antonelli (It./KTM) -0,264, …26. Salač (ČR/KTM) nepostoupil do druhé části kvalifikace.

Moto2: 1. R. Fernández (Šp./Kalex) 1:36,264, 2. Lowes (Brit./Kalex) -0,351, 3. A. Fernández (Šp./Kalex) -0,524.

MotoGP: 1. Bagnaia (It./Ducati) 1:31,065, 2. Miller (Austr./Ducati) -0,249, 3. Quartararo (Fr./Yamaha) -0,302.

Další zprávy