Za zpoždění autobusu přijde odškodné. Když jede daleko

Ekonomika Petr Kučera ČTK Ekonomika, Petr Kučera, ČTK
5. 3. 2013 13:20
Začalo platit Evropské nařízení o právech cestujících v autobusové dopravě
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - Cestující v autobusové dopravě mají od března nárok na kompenzaci při zpoždění. Začalo totiž platit Evropské nařízení o právech cestujících v autobusové dopravě.

Týká se však jen pravidelných linek, které jsou delší než 250 km a jejichž výstupní či nástupní místo je na území členského státu Evropské unie.

Jestliže dojde ke zrušení nebo zpoždění spoje linkové dopravy o více než dvě hodiny, má cestující možnost vybrat si ze dvou variant. Musí mu být nabídnuta možnost rozhodnout se mezi pokračováním či přesměrováním do cílového místa, nebo získá náhradu jízdného. Pokud dopravce nenabídne cestujícímu možnost rozhodnutí, má cestující právo na náhradu škody ve výši 50 procent ceny jízdného.

V případě, že bude zrušen nebo o více než 90 minut zpožděn odjezd autobusu u dálkových spojů, kde cesta trvá více než tři hodiny, má dopravce povinnost poskytnout bezplatně občerstvení. Ubytování musí zajistit v případech, kdy je nezbytný jeden nebo více noclehů. Celkové náklady na ubytování mohou být omezeny na 80 euro na jednoho cestujícího a noc a na nejvýše dvě noci.

Občerstvení, nocleh i odškodnění

"Pokud má například na lince z Prahy do Košic autobus předpokládané zpoždění více než 90 minut, mají cestující nárok na poskytnutí přiměřeného občerstvení. V případě zpoždění o dvě hodiny a více pak mají nárok na přesměrování či odstoupení od přepravy s náhradou jízdného. Pokud jim dopravce ihned nenabídne možnost rozhodnutí, vzniká jim nárok na náhradu škody ve výši 50 procent z ceny jízdného do Košic," říká prezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Roman Škrabánek.

Výše odškodnění za ztrátu či poškození zavazadel může činit až 1200 euro za zavazadlo. Výše odškodnění za úmrtí nebo zranění může dosáhnout až 220 000 euro za cestujícího.

Za poškození zavazadla během přepravy bude cestující moci inkasovat až 1200 eur. Za zranění či úmrtí může výše odškodného dosáhnout až 220 000 eur, to je dokonce více, než platí v letecké přepravě, uvedl prezident asociace. Jednotlivé státy mohou stanovit i vyšší limity.

Foto: České dráhy
Čtěte také:
Cenová válka vlaků pokračuje, slevu má Jančura i ČD
Jančura: Česko je bohaté, dotuje i lukrativní tratě

Jako letadla, vlaky i lodě

„Autobusy v Evropě cestuje až 70 milionů lidí. Práva těchto pasažérů zatím nebyla nijak chráněna. Toto nařízení doplňuje předchozí úpravy práv cestujících v letecké, železniční nebo lodní dopravě a tvoří tak ucelený systém," říká europoslankyně Olga Sehnalová, členka Výboru pro dopravu a cestovní ruch Evropského parlamentu, která na evropské úrovni stála u zrodu tohoto nařízení.

„Nařízení podrobněji upravuje i práva osob se zdravotním postižením nebo se sníženou pohyblivostí. Dopravní podniky by těmto lidem měly nově zajistit bezplatnou asistenci při výstupu a nástupu, a pokud to bude nutné, po dobu celé cesty," dodává Sehnalová.

„Veškerá snaha ale stojí a padá s informovaností. O těchto svých právech by se lidé měli včas dovědět. Ideálně nejen na internetu, ale rovnou na jízdence," zdůrazňuje europoslankyně.

Foto: Jaroslav Jiřička
Čtěte také:
Šéf Českých drah: Vystavit nás konkurenci teď není fér
Jančura: České dráhy vysávají pijavice, já to nevzdám
 

Právě se děje

Další zprávy