Praha - Sezona zimních pneumatik pomalu začíná. Již za měsíc - od 1. listopadu - bude jejich obutí v případě zimních podmínek vyžadovat zákon.
Časopis dTest proto otestoval 31 modelů pro nižší a střední třídu aut a zjistil, že s jistotou lze doporučit jen osm sad.
Naopak tři zcela propadly, kdy na vině byla zejména nedostatečná ovladatelnost při řízení a brzdění.
Testovány byly pneumatiky o rozměrech 165/70 R14 a 205/55 R16. Mezi pneumatikami menších rozměrů dopadly nejlépe Michelin Alpin A4, a to díky nejlepším jízdním vlastnostem na mokré vozovce a také velmi dlouhé životnosti. Druhé skončily Continental ContiWinterContact TS800, které zase dopadly nejlépe na sněhu.
"Nelze naopak doporučit čínský výrobek Effiplus Epluto I, který má velmi špatné jízdní vlastnosti na mokru, a také novinku od ukrajinského výrobce, model Premiorri ViaMaggiore. Ten nezvládl jízdu dokonce ani na suché vozovce," varuje redaktor časopisu dTest Václav Beneš.
Čtěte také: 10 klíčových rad kolem zimních pneu. Je nejvyšší čas Zpřísněte vyhlášku o zimních pneu, vyzývá policejní šéf Na co dát pozor při přezouvání zimních pneumatik |
Z 16palcových pneumatik dopadly nejlépe ContiWinterContact TS850. Podle výsledků testu mají dobré jízdní vlastnosti za všech podmínek a na sněhu i náledí dostaly nejvyšší hodnocení.
„Naopak zcela propadl model Everest 1 německé značky Syron. Neobstál v testu ovladatelnosti a měl dlouhou brzdnou dráhu na mokré vozovce," dodává Beneš.
Nově se štítkem
Novinkou letošního roku je nařízení Evropské unie, podle kterého budou muset být od listopadu pneumatiky označeny speciálním štítkem s informacemi pro kupující
"Na štítku najdou zákazníci údaj o valivém odporu, přilnavosti na mokru a hlučnosti. Rozhodující pro výsledek je přitom použitá směs. Tvrdší pneumatiky napomáhají snížení spotřeby paliva, ale na druhou stranu budou mít delší brzdnou dráhu. U měkčí směsi tomu bude naopak," dodává Beneš.
Kompletní výsledky testu zimních pneumatik lze výměnou za e-mailovou adresu do 2. října 2012 získat zdarma.