Praha - Pojišťovny mají již nahlášeno souvislosti s velkou vodou, která o víkendu zasáhla většinu Čech, tisíce škod celkem za stovky milionů korun. Škody dále rostou, pojišťovny je odhadují v řádu miliard korun.
Pojišťovny posílily kapacity svých kontaktních center, jejich mobilní technici a likvidátoři jsou v terénu. Vyplývá to z ankety ČTK mezi největšími tuzemskými pojišťovnami.
"Od neděle nám lidé hlásí škody z velké vody, během dneška máme 400 škod, za které jsme připraveni vyplatit 60 milionů korun. Podle předběžných odhadů by letošní povodně mohly mít za následek kolem tisícovky pojistných událostí za jednu miliardu korun," řekl ČTK mluvčí Allianz Václav Bálek. V terénu už jsou všichni mobilní technici. Allianz denně aktualizuje povodňové mapy, podle nichž je posílá na místa, která byla velkou vodou zasažena nejvíce a kde už lze začít s prohlídkami škod. V Allianz se jim bude věnovat kolem 200 likvidátorů.
Kooperativě klienti dosud nahlásili 470 škod za celkem 150 milionů korun. "Nicméně voda na mnoha místech stále stoupá a škody nám budou klienti hlásit až po jejím opadnutí. Konečný rozsah škod si prozatím netroufáme odhadnout," uvedl ředitel centra likvidace pojistných událostí v Kooperativě Miroslav Novák. Klientům v nejpostiženějších oblastech zašle podle něj pojišťovna SMS zprávu s kontakty, kam nejlépe škodu nahlásit.
Česká pojišťovna k dnešnímu poledni evidovala přes 1200 hlášených škod za téměř 40 milionů Kč. Příčinou všech škod je riziko povodně a záplavy. ČP podle mluvčího Tomáše Zavorala mezi záplavou a povodní nerozlišuje. Počet dnešních příchozích hovorů na klientskou linku odhadl na 3500. Zatím je drtivá převaha škod z majetkového pojištění domácností, ale klienti hlásí i zatopené automobily a je evidováno i sedm škod na majetku zemědělců. "V tuto chvíli máme nejvíce škod (600) hlášeno ze středních Čech. Platí ale, že dle prvních odhadů bude nejpostiženějším regionem jihozápad Čech," dodal Zavoral.
Čtěte také: Bez elektřiny jsou tisíce domácností, přibývají další Živě: Zabalte si evakuační zavazadla, slyší v Karlíně Nejste v práci kvůli povodni? Přehled, na co máte nárok |
První hrubé odhady Generali počítají se dvěma tisícovkami škod za celkem 150 milionů korun. "Podle našich letitých zkušeností hlásí klienti podobné škody s tří a vícedenním zpožděním. Například v případě zatopení domu je nutné počkat, až voda opadne, a teprve poté je možné začít se sčítáním škod," upozornil mluvčí pojišťovny Jiří Cívka. Generali klientům, kteří budou nuceni z důvodů povodní stornovat zahraniční cestu, bezplatně zruší cestovní pojištění. Vyšla tak vstříc řadě základních škol, které měly v těchto dnech naplánované školní výlety do zahraničí a z důvodu povodní je musely zrušit.
Pojišťovny: jednejte rychle
Pro usnadnění a rychlé vyřízení pojistné události doporučuje Česká asociace pojišťoven klientům co nejdříve nahlásit škodu své pojišťovně. Je třeba uvést číslo pojistné smlouvy (pokud to není možné, postačí jméno a rodné číslo) stručný popis pojistné události, přibližný rozsah škody, datum, kdy k události došlo, a kontakty, na kterých je pracovníci pojišťovny zastihnou.
Dále je nutné učinit všechna opatření k zabránění zvětšování rozsahu škody. Než začnou pohromu likvidovat, musí klienti pořídit řádnou fotodokumentaci škody. Rovněž je třeba vypracovat seznam zasažených věcí s uvedením ceny, stáří a rozsahu poškození věcí a zajistit doklady k zasaženým věcem (účty, záruční listy). Zasažené věci, u kterých je to možné, by měly být ponechány v původním stavu pro prohlídku pracovníkem pojišťovny, elektrické spotřebiče zabezpečeny pro posouzení odbornou opravnou.
Povodně očima čtenářů: