Praha - Nemilé překvapení mohou při víkendovém nákupu zažít další klienti českých bank. Kvůli úniku dat ve Španělsku totiž zablokovaly více než 10 tisíc platebních karet, ale další tisíce ještě prověřují. A ne vždy se o nefunkční kartě dozvědí klienti včas.
Libor Stejskal z Prahy chtěl platit v autoservisu, ale terminál odmítl přijmout jeho kreditní kartu od Citibank. Odpoledne se stejná situace opakovala v samoobsluze. "Volal jsem do klientského centra a tam mi sdělili, že karta je v pořádku. Není zablokovaná a platí až do konce ledna, jak je na ní uvedeno," vylíčil Stejskal svou zkušenost.
Den poté nepřijali jeho kartu další dva obchodníci. "Volal jsem do banky znovu a tentokrát už mi řekli, že mi právě vystavují novou. Bohužel technickou chybou byla prý stará zablokována předčasně," říká klient Citibank.
Citibank je jen příklad toho, jak těžké období nyní prožívají banky. Ještě nikdy nezažily takový nápor. Poté, co se provalilla španělská kauza, zablokovaly některé banky během posledních dní tolik karet, co jindy za půl roku.
Podobně jako Stejskal až u obchodníků zjistili blokaci karty například klienti ČSOB nebo České spořitelny (jejich jména redakce zná, oni svou zkušenost vylíčili pod podmínkou anonymity).
Mluvčí Citibank Branislav Cehlarik říká, že všechny klienty, kterých se preventivní akce týká, informovali včas. Nicméně právě Liboru Stejskalovi přišla první SMS až krátce poté, co jej redakce před mluvčím zmínila jako jednoho ze zaskočených klientů. Další banky přiznávají "individuální případy", kdy se klient dostal do potíží kvůli zablokované kartě.
Zablokováno přes 10 tisíc karet
Současný "poplach" nemá v Česku obdoby. Zejména velké banky musely během krátké doby zablokovat celkem přes 10 tisíc karet a současně včas kontaktovat jejich majitele. Nelze se tedy divit, že to v mnoha případech nestihly udělat.
"Rozsahem jde o jeden z největších případů vůbec, který je nesrovnatelný s ostatními případy v letošním roce," říká mluvčí České spořitelny Pavla Langová.
Zatímco ČSOB uvádí počet blokací - šest tisíc - jako konečný, Česká spořitelna tak zatím učinila sice jen u řádově stovek karet, ale další tisíce ještě prověřuje.
"Karty blokujeme vždy až po dohodě s klientem, kterého kontaktujeme obvykle telefonicky," říká Monika Klucová z Komerční banky, kde šlo řádově o stovky lidí. "Dohodneme se s nimi i datum blokace. To znamená, že klienti mají možnost se předzásobit hotovostí, třeba výběrem z bankomatu, do doby, než obdrží novou kartu," dodává mluvčí Komerční banky.
Obdobně prý postupují také ostatní velké banky. Ani blokace karty přitom nemusí znamenat, že klient zůstane bez peněz nebo že si bude muset zajít vybrat hotovost na pobočku.
Pokud potřebují zablokovanou kartu krátkodobě "odemknout", mohou se na tom dohodnout se svým bankéřem. Banka může jednorázově kartu vrátit do původního stavu a po provedené transakci ji opět zablokovat.
Další možností je zamykání platební karty, kterou nabízí Raiffeisenbank. "Klient může mít kartu trvale zamčenou a v případě podobné krádeže dat ji nelze zneužít. Před platbou si klient může kartou pomocí SMS či emailu odemknout a po provedení transakce je opět automaticky zamčena," připomíná mluvčí Raiffeisenbank Tomáš Kofroň.
Klienti obdrží novou kartu většinou do tří až do šesti pracovních dnů, blokace a vydání nové karty jsou zdarma. Jak ve čtvrtek upozornilo Aktuálně.cz, někteří klienti však novou kartu nemohou používat kvůli nedostatku volných PIN. V dnešních vyjádřeních však banky popírají, že by to způsobovalo zdržení.
Nepanikařte, případnou škodu platí banka
Teoreticky se únik dat o platebních kartách se týká až 100 tisíc Čechů, kteří od letošního ledna do srpna platili ve Španělsku včetně turisticky oblíbených ostrovů.
Další klienti volají na informační linky bank, takže například u České spořitelny se v některých případech prodloužila čekací doba.
Hrozba navíc není jen teoretická. České banky už zaznamenaly skutečné pokusy o zneužití karet v souvislosti s tímto případem. "Evidujeme necelou desítku pokusů," řekl Aktuálně.cz mluvčí ČSOB Ivo Měšťánek. "U nás šlo řádově o jednotky případů," říká mluvčí Komerční banky Monika Klucová. Zatím několik případů řeší s klienty také Česká spořitelna a Raiffeisenbank.
Šéf českého Sdružení pro bankovní karty František Jungr navíc nevylučuje, že by se únik dat mohl týkat i lidí, kteří ve Španělsku platili vloni na podzim. "Zatím nemáme dost informací," říká. Doporučuje však nechat iniciativu na bance, která rizika vyhodnocuje, ohrožené karty monitoruje a případně učiní potřebná opatření.
Odborníci a zástupci bank však klienty uklidňují. "Karty můžete používat i nadále, nepodá-li vám vydávající banka jiné pokyny," uvádí v oficiálním prohlášení MasterCard. Klienti by si měli pro jistotu průběžně kontrolovat výpisy z účtu a podezřelé transakce ihned reklamovat.
"Peníze klientů nejsou v žádném případě ohroženy, neboť i v případě zneužití jim jejich vydavatelská banka ztrátu plně nahradí," říká výkonný ředitel Sdružení pro bankovní karty Roman Kotlán.
V takových případech totiž klient za zneužití karty nemůže, neporušil žádné ze základních bezpečnostních pravidel.
Pro největší banky může být menším zlem riskovat neoprávněné transakce z několika málo karet a vzniklou škodu pak klientům uhradit, než preventivně blokovat desetitisíce karet, vydávat nové a vše projednávat s klienty. I to je podle odborníků důvod, proč jich Česká spořitelna jako největší vydavatel zatím zablokovala výrazně méně než ČSOB.
"Průběžně karty monitorujeme a blokujeme ty, které jsou nejohroženější. V současné chvíli nepovažujeme za nezbytné blokovat všechny karty a snižovat tak komfort těm klientům, u nichž je zneužití karty velmi nepravděpodobné," říká k tomu bez bližších informací mluvčí ČS Pavla Langová.
Polykající bankomat na I. P. Pavlova
Situaci pro klienty České spořitelny dnes shodou náhod ještě zkomplikovala porucha bankomatu ve stanici metra I. P. Pavlova. Přístroj totiž karty "spolkl" a místo nich vydal po dvou minutách lístek se sdělením: "Litujeme, transakce neprovedena. Nevyplaceny žádné bankovky, karta odebrána. Dostavte se prosím na svou pobočku. Děkujeme Vám."
Podle pracovníků klientského centra na Václavském náměstí postihl tento případ více lidí a banka už jej řeší. Vyloučili ovšem spojitost se "španělským případem".
"Tento týden jsme zablokovali také některé karty v souvislosti s transakcemi na dvou bankomatech České spořitelny," dodává bez bližších podrobností mluvčí ČS Pavla Langová.