Praha - Česká obchodní inspekce kontrolovala reklamy finančních společností na spotřebitelské úvěry. Výsledek? Více než desetina porušovala zákon.
Specifické požadavky na reklamy či nabídky spotřebitelského úvěru byly terčem kontroly ČOI v předvánočním období. ČOI prověřila celkem 168 různých reklam a nabídek. Celkem 144 z nich nebylo po vyhodnocení v rozporu se zákonem.
"V případě 24 reklam a nabídek (tj. 14,3 pct.) pocházejících od 21 různých subjektů bylo zjištěno porušení zákona. Jednalo se o reklamy či nabídky na poskytnutí spotřebitelského úvěru či nabízející zprostředkování smlouvy sjednávající spotřebitelský úvěr, které obsahovaly úrokovou sazbu nebo jiné údaje týkající se nákladů na úvěr. Proto měla být jejich nedílnou součástí rovněž RPSN nebo příklad jejího výpočtu, u žádné z 24 reklam však tato povinnost nebyla splněna," uvádí tisková zprava inspekce.
Pokuta za každou chybičku
Obchodní inspekce kontrolovala jak poskytovatele, tak i zprostředkovatele spotřebitelského úvěru bez rozdílu. Správnost nabídky byla ověřena jak u bankovního, tak nebankovního sektoru.
Pokud reklama spotřebitelského úvěru obsahuje úrokovou sazbu nebo jakékoli jiné údaje týkající se nákladů na úvěr, musí být nedílnou součástí takovéto reklamy roční procentní sazba nákladů na spotřebitelský úvěr (dále jen "RPSN") nebo příklad výpočtu tohoto ukazatele.
Povinnost se nevztahuje na reklamy, které nabízejí takový typ spotřebitelského úvěru, pro který nelze RPSN stanovit.
Na kontrolní akci orientované na předvánoční měsíce, tj. listopad a prosinec 2007, se podílely všechny inspektoráty ČOI.
Informace o zákonu a podmínkách úvěrových smluv, a to včetně kalkulačky na výpočet celkové výše RPSN nabízeného úvěru, je možné najít na internetových stránkách www.coi.cz.