Hledá se Absurdita roku. Pište, co vám komplikuje život

Petr Kučera Petr Kučera
21. 4. 2010 14:05
Některé kritizované překážky z předchozích let už zmizely, plno dalších zůstává
Foto: Ondřej Besperát

Praha - Čtvrtý ročník ankety Absurdita roku dnes slavnostně odstartoval náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa. Podnikatelé tak mohou znovu upozornit na překážky, které jim podle nich zbytečně komplikují byznys.

Anketa Absurdita roku probíhá v rámci soutěží Firma roku a Živnostník roku. Kandidáty na letošní krále byrokracie můžete navrhovat prostřednictvím této internetové stránky.

Na možné kandidáty průběžně upozorňuje také online deník Aktuálně.cz. Jde například o novou povinnost platit daně dřív, než skončí zákonný termín pro podání daňového přiznání (podrobněji v tomto článku). Jako byrokratický se ukazuje také seznam údajů, které musí mít každá firma na svém webu, ačkoliv tuto povinnost prakticky nikdo nekontroluje (na málo známou povinnost jsme upozornili zde).

Předchozí absurdity většinou zmizely

V prvním ročníku ankety "vyhrála" povinnost podnikatele nahlásit tři dny dopředu živnostenskému úřadu v místě, kde má umístěnou trvalou provozovnu, záměr otevřít si na výstavě prezentační stánek nebo jet se svým zbožím na pouť. Díky novele živnostenského zákona už tato povinnost neexistuje.

Neexistuje už ani předloňská Absurdita roku - povinnost nakládat s vytěženou zeminou jako s odpadem (tedy se všemi administrativními komplikacemi), ačkoliv byla ekologicky nezávadná.

Zákonem o takzvané zelené kartě byla odstraněna také druhá nejvíce kritizovaná povinnost z roku 2007 - nahlásit úřadu práce za svého zahraničního zaměstnance služební cestu v rozsahu sedmi až třiceti dní.

Pro mnoho drobných podnikatelů už odpadla také kritizovaná povinnost vést takzvanou knihu jízd, která v anketě skončila na druhém místě. Výdaje na dopravu si mohou nově uplatnit paušálním odpočtem, byť jej nelze použít tehdy, když podnikatel uplatňuje nárok na odpočet DPH u vstupů, zejména u pohonných hmot.

Beze změny zatím zůstává loňský vítěz - zákonem předepsaná povinnost, aby v každé ordinaci fyzioterapeutů byly dvě nášlapné váhy, velké zrcadlo a lednice.

Další úlevy od letošního července

Další balíček zákonů, které mají nížit administrativní zátěže podnikatelů, schválili senátoři shodou okolností právě dnes. Oproti roku 2005 má zátěž klesnout o dalších osm procent, což podle propočtů ministerstva průmyslu a obchodu představuje roční úsporu přibližně 514 milionů korun ročně.

Už od letošního července mimo jiné odpadne dosavadní povinnost oznamovat přerušení  provozování živnosti .Balíček změn zároveň odstraňuje dosavadní duplicity při kontrolních činnostech. Zjednoduší se také požadavky na označování zboží. Podrobnosti o těchto novinkách jsme přinesli v samostatném článku.

Společně s už dříve přijatými změnami by administrativní zátěž podnikatelů měla oproti roku 2005 klesnout o téměř pětinu. Největšími potírači byrokracie přitom podle vládní statistiky bylo ministerstvo životního prostředí za šéfování Martina Bursíka a ministerstvo průmyslu a obchodu v čele s Martinem Římanem.

"Plán je k dnešnímu dni naplněn na 13,05 procenta. Díky odstraňování zbytečné byrokracie už podnikatelé ušetřili bezmála deset miliard korun, ale prostor, jak zjednodušit život podnikatelům, je stále ohromný," říká náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa.

Vládní statistika boje proti administrativní zátěži podnikatelů nicméně porovnává pouze úbytek byrokracie proti stavu v roce 2005 - nezahrnuje tedy nové povinnosti, které v posledních letech vznikly.

Povinnosti, které dopadají na české podnikatele, úzce souvisejí s legislativou Evropské unie. "Ta v současnosti ovlivňuje české právní předpisy už ze 49 procent. Národním vlády mají stále menší prostor k řešení situace. Orgány Evropské unie se proto zavázaly snížit administrativní zátěž o 25 procent do roku 2012," připomíná Tlapa.

Foto: Ondřej Besperát
Čtěte také:
Daň plaťte dřív, než ji spočítáte. Skončí ta absurdita?
Nová povinnost pro firmy? Daňové přiznání jedině online
Podnikatelům ubude byrokracie, prý ušetří půl miliardy
Titul Nejlepší firma je téměř pro všechny. Za pár korun

Podle dřívějších vyjádření Hospodářské komory podnikatelům nejvíce pomohly změny prosazené Martinem Římanem (ODS), zejména zásadní novela živnostenského zákona. Ta mimo jiné zjednodušila a zlevnila registraci živností, ubyly také další byrokratické povinnosti ve vztahu k živnostenským úřadům.

 

Právě se děje

Další zprávy