Ceny bytů v Česku letos klesnou na úroveň roku 2006. U novostaveb by se mohlo jednat až o patnáctiprocentní pokles oproti loňsku. Vyplývá to alespoň ze studie, kterou nedávno zveřejnily společnosti Deloitte a Hyposervis.
Ceny se začaly snižovat na přelomu loňského a letošního roku. Potvrdily to i poslední údaje Českého statistického úřadu. Růst nabídkových cen bytů se v loňském třetím čtvrtletí poprvé od roku 2005 téměř zastavil.
Akční slevy ano, plošné zlevnění ne
Developerům se ale navzdory stagnující poptávce nechce plošně zlevňovat. „Smlouvy se stavebními dodavateli máme dlouhodobé a není zde prostor pro snižování marže," říká Radek Polák, mluvčí Sekyra Group Real Estate.
Firma, která má v současné chvíli rozestavěno okolo sedmi stovek bytů a více než šedesát procent z nich prodáno, tak zatím přichází pouze s akčními slevami. To se navíc týká jen jednoho až tří posledních bytů u již dokončených projektů nebo těch, které jsou těsně před kolaudací.
Podobný postoj zastává také Skanska Reality. „Snížení ceny neřeší hlavní problém, kterým je složitější dostupnost hypoték pro zákazníky. Klienty proto nechceme lákat na výprodej, ale rádi bychom je oslovili například přizpůsobením podmínek financování, aby pro ně byly v současné době přístupnější. Sázíme i na to, že dokážeme garantovat řádné dokončení projektu v deklarovaném termínu i kvalitě," říká ředitelka prodeje a marketingu společnosti Naděžda Ptáčková.
„Na druhou stranu nemůžeme ignorovat trh a chceme své ceny oproti konkurenci snižovat, ovšem při zachování stejných marží, tedy nikoli klasickými slevami, ale efektivnějším celkovým plánováním projektů," dodává Ptáčková. Již v září loňského roku přišla Skanska s produktem „Až rok bydlení zdarma". Ten klientům nabízí výhodnější podmínky při získávání úvěru, a to až do sta procent ceny.
Čtěte o financování bydlení: Refinancujete hypotéku? Můžete přijít o daňové výhody Hypotéka se státní podporou: Stanete se nevolníky banky |
Možnosti developerů, co se případných slev týče, přibližuje mluvčí Finepu Pavla Temrová. Náklady spojené se stavbou podle ní představují 85 procent ceny nemovitosti. „Sáhne-li developer k výrazné slevě, musel by tak snížit náklady, a tedy i kvalitu stavby," říká Temrová.
Finep přišel s časově omezenými slevami konkrétních bytů. Ty na začátku akce začínaly na zhruba 165 tisících korun u garsonky (35,4 metrů čtverečních) v projektu Malý Háj v pražské čtvrti Štěrboholy (už je prodaná) a končily na necelých 777 tisících za byt 4+kk (110,4 metrů čtverečních) v Britské čtvrti v pražských Stodůlkách. Celková cena tohoto bytu je po slevě 9 milionů 55 tisíc korun včetně daně.
Zlevnění by prý vyvolalo spekulace
V lednu přišla společnost CPI Group jako první v Česku s automobilem jako dárkem při koupi nemovitosti. Akce se týká rodinných domů z projektu Jižní stráň v Praze 8-Březiněvsi. Každý, kdo si dům koupí, dostane k němu jako bonus Mercedes Benz třídy A (na trhu za cca 570 tisíc korun včetně DPH). Ceny tamních domů 5+kk o rozloze kolem 160 metrů čtverečních se pohybují kolem 6,4 až 6,6 milionu korun.
Mnohde v Evropě prý bonusy v podobě automobilů dokázaly rezidenční projekty během chvíle doslova rozprodat. „Český zákazník je mnohem opatrnější, nelze tedy očekávat, že by ho auto přesvědčilo ke koupi rodinného domu. Záměrem této marketingové akce bylo především upoutat pozornost na projekt Jižní stráň," říká obchodní ředitel společnosti Milan Trněný. Zatímco před začátkem akce byl projekt prodán ze 40 procent, nyní je to už 65 procent.
Čtěte také: Slev na byty přibývá, někde dají nádavkem i automobil Orco hledá pro miliardovou přestavbu Bubnů pomoc úřadů |
Na auta láká také Central Group. Akce se vztahuje na všechny domy a byty z její nabídky a zákazník si může vybrat ze značek Škoda, Volkswagen, Seat a Audi. Podle hodnoty nemovitosti získá „kredit" na automobil v jedné ze čtyř cenových kategorií - od 200 tisíc korun u malých bytů až do půl milionu u těch největších. Při volbě vozu dražšího, než je určený cenový limit, doplácí klient pouze rozdíl nad rámec tohoto limitu. Naopak při volbě vozu levnějšího, než je určený cenový limit, si může za rozdílovou částku objednat u Central Group kuchyňskou linku nebo nadstandardní klientské úpravy podle vlastní volby.
„Po startu akce vzrostla poptávka o více než šedesát procent," přibližuje Martina Procházková z PR oddělení společnosti. Pokud by Central Group místo rozdávání aut plošně zlevnila, vyvolalo by to podle ní i s ohledem na současnou situaci trhu jen spekulace a očekávání dalších slev. Proto je prý výhodnější motivovat zájemce právě různými bonusy.
Jde to i plošně
Plošnému snížení cen je z tuzemských developerských společností zatím nejblíže Ekospol. Na konci února snížila firma ceny bytů 3+kk v projektu Panorama Kyje o 250 tisíc korun. „Nyní nabízíme bezkonkurenčně nejlevnější nové byty 3+kk v Praze," uvedl tehdy novinku šéf firmy Evžen Korec.
Podle marketingového ředitele Ekospolu Karla Zemana této akci předcházel podrobný průzkum podobných developerských projektů v Praze ve srovnatelné vzdálenosti od metra. Tomu, kdo by snad přece našel výhodnější nabídku od konkurence, slibuje Ekospol dorovnání této nabídky a navíc slevu padesát tisíc korun. V březnu přišla firma s další akcí, a to na byty v projektu Rezidence Strašnice. Výše slevy u některých bytů je až 450 tisíc korun.
Podrobněji se o chování developerů v krizi dočtete na Profit.cz
Čtěte o financování bydlení: Refinancujete hypotéku? Můžete přijít o daňové výhody Hypotéka se státní podporou: Stanete se nevolníky banky |