reklama
 
 

Proč netrestáme směnárny, které dělají ostudu Praze? Potřebujeme nový zákon, tvrdí ČNB

7. 2. 2017
Směnárny v centru Prahy kazí pověst Česka v zahraničí, mnoho z nich funguje jako past na turisty. Potvrdila to nedávná fotoreportáž online deníku Aktuálně.cz. Proč se Česká národní banka při kontrolách nezaměřuje třeba na dvojí kurzovní lístky a netrestá podobné triky? Chtěli jsme mluvit přímo s šéfem odboru, který má dohled nad směnárnami na starosti. Rozhovor nám ale nabídl jen mluvčí ČNB Marek Zeman - mluvit přímo s příslušným úředníkem prý neumožňují interní pravidla centrální banky.

Aktuálně.cz: Jak kontroly směnáren probíhají a jak vybíráte ty, které zkontrolujete? Je to i na základě stížností od lidí?

Marek Zeman: Toto je oblast, k níž se standardně nevyjadřujeme. Jsme totiž vázáni mlčenlivostí a byli bychom i sami proti sobě, kdybychom to zveřejňovali. Obecně ale lze říci, že máme vždy plán kontrol na celý rok a pak vznikají ad hoc kontroly na základě podání klientů směnáren nebo i našeho zjištění. Kontrolujeme přímo na místě a na směnárny dohlížíme i na dálku podle údajů, které nám reportují.

Kolik lidí na kontroly směnáren má ČNB v terénu?

V odboru, který se věnuje dohledu nad dodržováním směnárenského zákona, je několik desítek inspektorů, kteří provádí kontroly směnáren na území celé republiky. Nicméně tito inspektoři vykonávají kontrolu nejen nad směnárenskou činností, ale i nad jinými oblastmi finančního trhu.

Co vám chybí pro účinnější kontrolu směnáren?

Od konce roku 2013 je účinný nový zákon o směnárenské činnosti, na jehož základě se samotný proces směny zlepšil. Směnárník musí klientovi dát předsmluvní informaci o směně – s kurzem, celkovou částkou, kterou klient za směnu dostane, i s poplatky a dalšími náležitostmi. Tato informace má být klientovi předána písemně v češtině a v angličtině. V momentě, kdy to klient podepíše, znamená to, že souhlasí s podmínkami směny a poté již zpravidla není možné požadovat vrácení vložených peněz. Zůstává však na odpovědnosti samotných klientů, aby se s touto informací skutečně obeznámili.

Směnárny ale stále nefungují ideálně.

Ano, a proto jsme připravili návrh legislativních úprav, které jsme již předložili ministerstvům financí a pro místní rozvoj a také agentuře CzechTourism, která je do toho také zainteresovaná. Nyní by mělo proběhnout jednání s ministerstvem financí, které má v této věci legislativní pravomoc.

Co konkrétně chcete změnit?

V první řadě nám jde o ochranu klienta. Aby měl jasnou informaci už ve chvíli, kdy vstoupí do směnárny. A aby informace, kterou dostává, nebyla matoucí. Konkrétně chceme dát klientům možnost, aby mohli stornovat obchod do dvou hodin po provedení směny i poté, co předtím podepsali souhlas se směnou. Podle našich zkušeností si totiž člověk uvědomí případnou nevýhodnost směny krátce poté, co ji provedl.

Dále chceme reagovat na to, že směnárníci dnes v podstatě matou klienta, když nemají jen jeden kurzovní lístek. Vedle něj mají něco, co se tváří velmi podobně, ale směnárník o tom říká, že se o kurzovní lístek nejedná. Jsou tam výhodnější kurzy, ale ty směnárna dá jen v případě směny vyššího obnosu peněz. A to je něco, co mate především zahraniční klienty, a v takovém případě si nejsou jisti, za jaký kurz mění. Pak se stane, že směňují euro za 15 nebo 17 korun. To bychom chtěli změnit tak, aby zákon jasně určil, že ve směnárně nesmí být žádné jiné nepodstatné informace kromě kurzu.

Už současný zákon je v tomto směru ale napsaný jasně. Směnárna je podle něj povinna na kurzovním lístku zveřejnit jen nejméně výhodný kurz a zároveň nesmí zveřejňovat informace o výhodnějších kurzech tak, že se to dá s kurzovním lístkem zaměnit. Když to už dnes v zákoně je, proč za to ČNB směnárny netrestá?

Z našich kontrol vyplývá, že současná formulace v zákoně je obtížně postižitelná. A proto to chceme zpřesnit a chceme mít jasně uvedeno, že může být jen jeden kurzovní lístek.

Z čeho konkrétně to vyplývá? Vy už jste dali nějaké směnárně pokutu za dvojí kurzovní lístek a pak jste tento spor se směnárnou prohráli u soudu?

Nevím o takovém případu, že by se s námi někdo soudil.

Na dohled z vašeho sídla je například směnárna, která postupuje přesně tak, jak by podle současného zákona neměla. Vedle kurzovního lístku má informaci o výhodnějších kurzech, a to ve formě, která je prakticky stejná, jakou má kurzovní lístek. Směnárna se přitom kryje tím, že nad tabulkou s výhodnějšími kurzy má text: "Toto není kurzovní lístek" (viz obrázek). Proč si ČNB toto nepohlídá? Na mě to působí, že je to od té směnárny i výsměch vůči vám. Jde o směnárnu zhruba sto metrů od sídla úřadu, který na ni má dohlížet. A takových směnáren je v nejbližším okruhu více.

Podobné případy ukazují, co všechno umožňuje současné znění zákona, aniž bych se chtěl vyjadřovat ke konkrétnímu případu. Koncept zaměnitelnosti, ze kterého vychází zákon o směnárenské činnosti, je do značné míry subjektivní, a tedy velmi obtížně postižitelný. I toto je tak jeden z důvodů našeho návrhu legislativní změny.

Další problém, který ukázala naše fotoreportáž z historického centra Prahy, jsou vysoké poplatky. Za směnu cizí měny na koruny – tedy u obchodů, které provádějí turisté – si směnárny účtují odměny ve výši i 20 až 30 procent. Podle vás jsou takto vysoké poplatky v pořádku?

Bohužel nám současné znění zákona neumožňuje zasahovat do výše poplatků ani do kurzů, které směnárny nabízejí.

 Chtěli byste to nějak změnit?

Zvažujeme různé možnosti legislativních úprav. Zároveň jsme také zvažovali, zda nezvýšit sankce za porušení zákona o směnárenské činnosti.

Není to zbytečné? Historicky nejvyšší pokuta od ČNB pro směnárnu je milion korun, v roce 2016 jste sáhli nejvýš k pokutě 600 tisíc korun. Zákon vám přitom už nyní umožňuje trestat směnárny až do výše pěti milionů korun.

To je právě otázka, jestli to ještě neposunout. Na druhou stranu hrozba jakkoliv vysokého trestu nedokáže zajistit dodržování stanovených pravidel, neboť všechny pachatele neodradí. V našem právním řádu navíc platí, že uložená pokuta nesmí být pro sankcionovaného likvidační, tudíž ukládání sankcí v maximální výši není v řadě případů vůbec možné. Jde tedy spíše o to, jak zajistit, aby se klient mohl lépe bránit nevýhodné směně, o což se nyní prostřednictvím naší legislativní iniciativy snažíme. Domnívám se proto, že v případě směnáren se dá více dosáhnout lepší prevencí – jak lepším nastavením pravidel pro směnárny a směnárenské obchody, tak ale i větší pozorností samotných klientů – než následným postihem hříšníků.

Neměli byste nejdřív zkusit tu hranu u současného zákona? Zeptám se ještě jinak. Má ČNB vůbec pocit, že směnárny v jejím blízkém okruhu na Praze 1 provádějí problémovou praxi, která pak škodí pověsti České republiky v zahraničí?

Souvisí to s tím, co už jsem říkal. Nejsme spokojení s tím, v jakém stavu je legislativa. Na základě informací od klientů i informací z našich kontrol chceme legislativu upravit tak, aby situace ve směnárenství byla mnohem přehlednější.

Říkal jste, že vám současný zákon o směnárnách neumožňuje řešit samotnou výši poplatků nebo kurzů. Nejsou ale směny s 28 % poplatkem nebo v kuru 17 korun za euro v rozporu s dobrými mravy podle občanského zákoníku?

Spor mezi směnárníkem a klientem o výši poplatku či kurzu je v rovině občansko-právní. My kontrolujeme směnárny, jestli splňují povinnosti vyplývající ze zákona o směnárenské činnosti. Ale co se týče občanského zákoníku, tam už naše pravomoci nesahají. Ve věci samotných poplatků nás v rámci přípravy novely zákona ještě čeká diskuse s ministerstvem financí. To například navrhuje, aby poplatky za směnu zcela zmizely a úplata by se musela promítnout do směnného kurzu.

Znamená to tedy, že do doby, než bude nový zákon, se situace na trhu nezmění?

My samozřejmě postupujeme při kontrolách v intencích zákona. Kontrol provádíme desítky ročně a zohledňujeme i stížnosti od klientů. Na druhou stranu je třeba zdůraznit, že ani sebedetailnější právní úprava ani sebeintenzivnější dohled nemohou plně nahradit obezřetné chování klientů při provádění směnárenského obchodu, stejně jako nejsou způsobilé dokonale eliminovat záměrně nepoctivé jednání směnárníků.

autor: Jiří Hovorka | 7. 2. 2017

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama