Praha - Chrochtejte si i v penzi s Holandskou penzí od ING Penzijního fondu - tímto sloganem končí česká televizní reklama, ve které si tři mladí Holanďané užívají života. V půlminutovém spotu není ani jedna zmínka o penzijním připojištění.
Pokud však chcete holandskou penzi, musíte do Holandska. Nynější reklamní kampaň totiž nepropaguje žádný nový či odlišný produkt, který by do Česka byl dovezen ze země tulipánů, mlýnů a dřeváků.
Pouze do líbivějšího hávu balí současné penzijní připojištění - standardní produkt podle českých pravidel. Název "Holandská penze" odkazuje jen na nizozemský původ ING Penzijního fondu, který ji nabízí.
"Chceme tak ukázat, že jsme společností se silným zázemím, mezinárodním know-how a stabilním partnerem díky silné pozici ve světovém měřítku. Nizozemský penzijní systém je totiž považován za nejlepší na světě a my bychom se mu rádi kvalitou nabízených produktů co nejvíce přiblížili," vysvětlil na dotaz online deníku Aktuálně.cz Jiří Rusnok, předseda představenstva ING Penzijního fondu.
Jeden z devíti
"Poukazujeme tímto způsobem na současný trend - nejen v Nizozemsku, ale v celé Evropě - spoření prostředků na penzi v soukromých společnostech, které vedle skromné státní penze tvoří významný zdroj finančních prostředků v ekonomicky neaktivním věku," dovysvětluje Rusnok.
A nepřímo tak potvrzuje, že produkt Holandská penze je pouze marketingově "přemalované", ale jinak klasické penzijní připojištění, které v Česku nabízejí i ostatní penzijní fondy.
Všechny - včetně ING - tedy nabízejí stejný produkt a jejich podnikání reguluje česká legislativa. ING pouze vystupuje z řady a využívá k tomu odkaz na svůj původ. Podle této logiky mohl přijít se stejnou marketingovou akcí i Penzijní fond Aegon, jehož mateřská společnost pochází také z Nizozemska.
Druhý nejlepší
Na silné zázemí a mezinárodní know-how lákají i další penzijní fondy. Jak si tedy ING Penzijní fond stojí v porovnání ukazatele, který lidi zajímá nejvíce, tedy ve zhodnocení úspor?
Odpověď zní, že velmi dobře. Pokud totiž uděláme průměr za celou historii penzijního připojištění v Česku od roku 1995 do roku 2010, pak ING Penzijnímu fondu patří druhé místo se zhodnocením o 5,22 procenta.
V posledních pěti letech nicméně tento fond - podobně jako někteří konkurenti, kteří investovali do akcií - doplatil na propad indexů, jež způsobila globální krize. A tak zatímco třeba penzijní fond Allianz v posledních pěti letech vystřelil z podprůměru na špici, protože už před krizí investoval (ultra)konzervativně, výnosy u ING reagovaly obráceně.
V letech 2008 se meziročně čistý zisk společnosti propadl o 98 procent a "výnosy" tak činily 0,04, respektive 0,10 % v roce 2009. ING Penzijní fond pak ovšem své portfolio od akcií - stejně jako další fondy - pročistil a v letech 2010 a 2011 (zatím oznámily výsledky čtyři fondy) už opět připisuje výnosy nad průměrem - 2,1, respektive 2,14 %.
* na trhu působí od roku 1996; na konci roku 2011 se sloučil s ČSOB PF Stabilita
** na trhu působí od roku 1997
*** na trhu působí od roku 2007