Čekání na letišti nebo zrušený let? Žádejte kompenzaci!

Ekonomika Ekonomika, red eko
22. 8. 2009 16:50
Praktický přehled: Na co mají cestující nárok
Zpoždění musí přesáhnout určitý čas, aby vám vznikl nárok na kompenzaci. Záleží na délce letu.
Zpoždění musí přesáhnout určitý čas, aby vám vznikl nárok na kompenzaci. Záleží na délce letu. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Namísto desítek minut strávíte na letišti několik hodin. Nebo jste dokonce nuceni strávit tam celou noc. Jaká máte v takovém případě práva a po kom žádat odškodnění?

Podle Tomia Okamury z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur je nejprve třeba vědět, zda cestovní kancelář spojení opravdu zajistila. Pokud ano a letadlo se opozdilo či dokonce vůbec neletělo, o cestující se má postarat letecká společnost.

„V případě, že však let vůbec cestovní kanceláří zajištěn nebyl a došlo k čekání klientů na letišti, je to nezodpovědnost cestovní kanceláře. Klient má pak nárok na reklamaci a příslušné kompenzace od cestovní kanceláře," dodal Okamura. Připomíná nedávný případ tří stovek klientů kanceláře Sunny Days, kteří neplánovaně nocovali na letištích v Brně a Ostravě.

Pokud je chyba na straně letecké společnosti, nezávisí výše odškodnění na její libovůli, nýbrž je stanovena nařízením Evropského parlamentu a Rady ES. Délka zpoždění, při níž má cestující nárok na odškodnění, se liší podle cestovní vzdálenosti.

„U letů s délkou do 1500 kilometrů máte nárok na odškodné, jestliže je let oproti plánovanému času zpožděn o dvě hodiny nebo více. U vzdálenosti delší než 1500 kilometrů v rámci EU a všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů musí být let oproti plánovanému času odletu zpožděn o tři hodiny nebo více. U ostatních letů pak musí být zpoždění nejméně čtyři hodiny," říká Okamura.

Zpoždění: jídlo a dva telefonáty

V uvedených případech musí letecká společnost nabídnout cestujícím zdarma stravu a občerstvení v rozsahu přiměřeném čekací době. Stejně tak mají cestující právo na dva telefonické hovory nebo podání dvou zpráv telexem, faxem nebo elektronickou poštou.

„Jestliže zpoždění trvá více než pět hodin, má cestující navíc právo odstoupit od záměru letět a letecká společnost mu musí proplatit  pořizovací cenu letenky. A to za část nebo části neuskutečněné cesty a za část nebo části již uskutečněné cesty, jestliže let nadále neslouží účelu vztahujícímu se k původnímu cestovnímu plánu cestujícího," dodává Okamura.

Pokud se navíc čekání na let protáhne alespoň o 24 hodin, letecká společnost musí cestujícím zajistit ubytování v hotelu a přepravu mezi hotelem a letištěm.

Při zrušení vás mohou přesměrovat

Nejde-li o zpoždění, ale úplné zrušení letu, má cestující kromě uvedené kompenzace nárok také na přesměrování letu jinou trasou nebo jinou leteckou společností. Cestovat však musí za srovnatelných dopravních podmínek a při nejbližší příležitosti na cílové místo určení.

„Navíc cestující obdrží náhradu od letecké společnosti ve výši 250 eur u všech letů o délce nejvýše 1500 kilometrů, 400 eur u všech letů v Evropské unii delších než 1500 kilometrů a u všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů, a 600 eur u všech ostatních letů," říká Okamura. Letecké společnosti mají povinnost cestující o jejich právech informovat.

Foto: Ludvík Hradilek
Čtěte také:
Klienti Sunny Days zase marně čekali na letadlo
Náhrady za zpoždění vlaku? Nejdřív za pět let, prosí ČD
 

Právě se děje

Další zprávy