Výjimka pro manažery HTC. Budou jezdit na české řidičáky

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
18. 2. 2015 10:03
Chystá se výjimka pro tchajwanské řidičské průkazy. Podobnou už mají Korejci a Japonci.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: GSMARENA.COM

Praha - Česká republika o investice tchajwanského výrobce mobilních telefonů HTC do centrálního servisního střediska pro Evropu evidentně hodně stojí. Přestože mobilní gigant výstavbu opravny ještě finálně nepotvrdil, Česko už pracuje na tom, aby byl vstup na tuzemský trh pro investora z „malé Číny“ co nejpohodlnější.

Před podpisem je smlouva o zamezení dvojího zdanění mezi Českou republikou a Tchaj-wanem - u takovýchto investic jde o běžnou praxi. Česko jde ale mnohem dál. Aby se mohli manažeři HTC bez problémů pohybovat po republice, hodlá zemi udělit výjimku a uznat platnost tchajwanských řidičských průkazů na našem území.

Řidičské průkazy jsou v současné době přenosné mezi členskými zeměmi Evropské unie a státy, které podepsaly v letech 1949 a 1968 Úmluvu o silničním provozu. Právě Tchaj-wan mezi zhruba stovku těchto zemí nepatří.

Gazdíkovi pomůže Stanjura

Prosadit výjimku pro Tchaj-wan má za úkol „garant“ úspěšného uzavření obchodu mezi Českou republikou a firmou HTC, místopředseda Sněmovny Petr Gazdík (TOP 09). Ten na začátku února vedl do jihoasijské země parlamentní delegaci, jejíž součástí byli i poslanci Marek Benda (ODS), Zbyněk Stanjura (ODS), Jiří Koskuba (ČSSD) a Jiří Junek (KDU-ČSL).

„Problém s tchajwanskými řidičskými průkazy budu řešit společně se Zbyňkem Stanjurou,“ sdělil online deníku Aktuálně.cz s tím, že bývalý ministr dopravy za ODS má v této věci i odborné předpoklady.

Od návratu poslanců z návštěvy Tchaj-wanu neuplynuly ani dva týdny, a ministerstvo dopravy už věc řeší. „Možností, jak uznat tchajwanské řidičské průkazy, se zabýváme,“ potvrdil Aktuálně.cz mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Víc ale nechtěl současný postup resortu komentovat.

V případě spolupráce s Tchaj-wanem bude muset být Česko ale pravděpodobně velmi opatrné a veškeré postupy podrobně konzultovat s příslušnými resorty. Ve hře totiž mohou být dobré vztahy s Čínou. Ta Tchaj-wan jako samostatný stát neuznává, což velmi důrazně minulý týden, v reakci na cestu poslanců, připomněla čínská velvyslankyně v Česku Ma Keqing.

Překážkou by ale neměly být rozdílné předpisy nebo odlišné návyky řidičů. Podle Tchajpejské hospodářské a kulturní kanceláře mají Tchaj-wan a Česká republika podobné předpisy pro provoz na pozemních komunikacích. Průměrná doba tchajwanských řidičů v autoškole jsou dva až tři měsíce. Řidičský kurz obvykle zahrnuje 32 hodin jízd a 24 hodin teorie.

Japonsko a Korea výjimku mají

Výjimku by Česká republika neudělila poprvé. Platnost doposud neakceptovatelných řidičských oprávnění povolila v minulosti už ve dvou případech. A opět to evidentně souviselo s obřími asijskými investicemi.

První rozhodnutí padlo v roce 2006, kdy jihokorejská automobilka Hyundai potvrdila výstavbu továrny HMMC v Nošovicích. Ve stejném roce získalo povolení i Japonsko, které už téměř dva roky v Kolíně vyrábělo společně s Francouzi automobily Toyota.

Tchaj-wan by tak mohl být třetí zemí, které byla takováto výjimka udělena. Pokud by Česko zvolilo stejný model jako v případě Japonska a Korejské republiky, bude Tchajwancům po předložení jejich národního nebo mezinárodního průkazu – spolu s českým překladem údajů  vydán český řidičák.

 

Právě se děje

Další zprávy