Navíc je to první případ svého druhu od chvíle, kdy vypukly nepokoje na předměstích velkých francouzských měst. Právě ty přitáhly pozornost k problémům menšin při hledání práce.
Co společnost, která je nejznámějším výrobcem kosmetiky ve Francii, vlastně provedla, že musela k soudu? Její divize Garnier v roce 2001 hledala hostesky, které by prezentovaly její nové produkty v obchodních centrech a zadala tento úkol pracovní agentuře Adecco.
A právě zadání ji přivedlo před soud. "Chceme štíhlé dívky ve věku 18-22 let a musí to být typ BBR," stálo v něm. Právě písmenka BBR byla kamenem úrazu. BBR je totiž zkratka pro blue-blanc-rouge (tedy modrá-bílá-červená), barvy francouzské trikolóry. Tedy firma chtěla typickou Francouzku.
"Navíc BBR je velmi dobře známá zkratka mezi zaměstnavateli, kterou vylučují Araby, Asiaty či Afričany," tvrdili žalobci. Stejnou zkratku navíc s oblibou ve svých materiálech používá krajně pravicová strana Národní fronta populisty Jean-Marie Le Pena.
"Takováto diskriminace musí být odstraněna," rozčiloval se na stránkách deníku The Times Samuel Thomas z organizace SOS-Racism, která žalobu prodala. "Takové zacházení říká, že jediní Francouzi, kteří mají cenu, jsou bílí Francouzi."
L'Oreal se bránil, že o diskriminaci nešlo. "Rozlišnosti mezi lidmi jsou velmi důležité pro naši společnost," uvedl dřívější ředitel firmy Laurent Dubois.
Hlavním důkazem žaloby byl fax Thérése Coulangeové z komunikační agentury Districom, která zastupovala Garnier, kde firmu Adecco žádá právě o typ BBR.
"Tento výraz používáme pro lidi, kteří se umí dobře vyjadřovat francouzky, s barvou pleti to nemá co dělat," tvrdila Coulangeová u soudu.
"Je vidět, že vláda zase slibuje něco, co pak neplní. Nejdřív slibuje, že bude bojovat za vymýcení rasismu. A pak když to může dokázat, tak se nic neděje," komentovali rozsudek zástupci SOS-Racism.
Pokuta, která kosmetickému gigantu hrozila byla zanedbatelná maximálně by musel zaplatit něco okolo 45 tisíc eur. Přesto bylo mnohem důležitější, že se tento případ před soud vůbec dostal.
"Teď si zaměstnavatelé dvakrát rozmyslí, co napíší do zadání pro pracovní agentury, rozhodně už se to nebude hemžit národními barvami," píše francouzský tisk.