Americký Boeing totiž dokázal obratně využít vážných problémů evropského Airbusu s nových superjumbem A380 a pomalu se stává jasnou jedničkou v oblasti civilního letectví.
Airbus tak má na úspěchu soupeře svůj podíl. Zatímco Boeing slaví úspěchy se svým modelem 787 Dreamliner, evropský výrobce není stále schopen říci, kdy bude hotovo jumbo A380, které by mu mělo konkurovat.
Přestože již A380 absolvovalo testovací lety, zástupci firmy museli znovu oznámit smutnou novinu.
"Budeme mít další zpoždění superjumba," oznámila firma. "Současný stav je takový, že jsme zatím nedokončili ani plán dodávek, ani jsme nespočítali finanční dopad zpoždění."
Neustálé prodlevy s dokončením letadla už stály hlavu dva vrcholové manažery a akcie firmy se letos propadly o více než třicet procent.
Zatímco v loňském roce Airbus vyhrál vzdušný závod o 48 kusů, když získal objednávky na 1055 letadel, letos je situace velmi jasná a Boeing může slavit. K dnešnímu dni mají totiž Američané 639 objednávek, zatímco rival Airbus pokulhává se svými 222 objednávkami.
Boeing získává zpět svoji pozici, kterou měl před lety, tedy že začíná dominovat trhu s obratem 60 miliard dolarů ročně.
A tak si v pátek zatím neznámý zákazník objednal Dreamlinery za 5,4 miliardy dolarů, místo aby čekal na nejistý výsledek A380.
Naopak za velký úspěch může Airbus považovat čtvrteční objednávku od ruských aerolinií Aeroflot. Ty koupí 22 kusů A380 a 22 kusů 787 Dreamlineru. Není to pro Airbus vítězství, ale alespoň neztratí další body v soutěži o úspěšnějšího výrobce letadel.
I Češi chtějí Boeing
Pro Boeing se rozhodla i největší české soukromě vlastněné aerolinie, Travel Service. V pátek podepsaly kontrakt na nákup dvou letadel.
V roce 2009 jim budou dodány dvě aera Boeing 737-900 za 1,8 miliardy korun.
Travel Service již má deset kusů tohoto modelu a ročně přepraví 1,8 milionu pasažérů. Této firmě patří i první nízkonákladová společnost v Česku SmartWings.
Pomalé ztráty
Jediné, čím se může v tuto chvíli Airbus utěšovat je, že ještě alespoň dva roky neztratí svůj titul "největší dodavatel letadel světa". Výroba a dodání letadla totiž trvá i několik let a tak evropský výrobce ještě dva roky bude těžit z úspěchů minulých let.
Pak ovšem přijde doba, kdy se budou realizovat dodávky letošního a dalších let, kdy Boeing svého konkurenta hravě převálcuje.