Boeing: Devadesát let na obloze

Dušan Klimeš, ČTK
15. 7. 2006 12:00
Chicago - Devadesát let již americký Boeing zaplavuje oblohu i vesmír svými letadly a přístroji pro kosmické stroje. Uvnitř: ČTĚTE SOUVISLOSTI

Druhý největší výrobce letadel světa, americká firma Boeing, dnes slaví své kulaté devadesáté narozeniny. Za tu dobu dokázala do vzduchu vypustit letadla civilní i vojenská, kosmické nosiče i vojenské střely.

Posledních několik let bojuje se svým největším rivalem, evropským Airubsem. Evropané byli stále před Američany co do počtu zakázek.

První pololetí tohoto roku však ukazuje, že Airbusu dochází dech a Boeing mu ukrajuje jeden kus trhu za druhým.

Infobox

ČTĚTE SOUVISLOSTI

Boeing versus Airbus:

 

Zatímco ještě loni Airbus získal o 48 zakázek na letadla více, v prvním pololetí letošního roku ho Boeing doslova převálcoval, když se mu podařilo nasmlouvat 480 nových letadel, zatímco Airbusu pouhých 117.

Z realitního makléře tvůrce letounů

Historie společnosti sahá až do roku 1910. Tehdy se její zakladatel Wilhelm Böing poprvé setkal se "zázrakem" jménem letadlo. Pouhých šest let stačilo obchodníkovi s lesními pozemky, aby se spojil s inženýrem Conradem Westerveltem a sestrojili první hydroplán.

Pro svoji společnost vymysleli jméno Pacific Aero Products. Až rok poté ji přejmenovali na Boeing.

Své první úspěchy spojili ještě s koncem první světové války, kdy se jim podařilo prodat cvičné stroje americké armádě. A s armádou spojila firma svůj vývoj i ve dvacátých letech.

Montáž letadla Boeing 747
Montáž letadla Boeing 747 | Foto: Boieng

Třicátá léta přinesla rozvoj letectví a první výrazné úspěchy i v civilním sektoru. Boeingu se podařilo zkonstruovat legendární hydroplán Clipper.

A ještě před začátkem druhé světové války zaznamenala úspěch v podobě letounu Stratoliner. Bylo to první letadlo s přetlakovou kabinou, díky čemuž mohlo létat ve velkých, dosud "nevyužívaných" výškách.

Slavné válečné období

Druhá světová válka pak znamenala pro Boeing velký úspěch. Dodávky bombardérů americké armádě se počítaly v tisících. Jenže konec války znamenal i vyschnutí pramene zvaného "armádní zakázky" a první potíže společnosti.

V té době se tedy Boeing zaměřil na vývoj protiletadlových a balistických střel. V roce 1952 představil svoji dosud létající B-52.

Zlom ovšem přišel v roce 1958, kdy letečtí inženýři vyprodukovali první civilní proudové letadlo, typ 707. O deset let později se objevil první Jumbo Jet 747.

Boeingy 737 bude létat z Brna do Prahy
Boeingy 737 bude létat z Brna do Prahy | Foto: Aktuálně.cz

Postupem času Boeing pohltil některé své konkurenty jako výrobce vrtulníků Piasecki, vojenskou divizi Rockwellu a nakonec zfúzoval se svým největším konkurentem, firmou McDonnell Douglas.

Dnes firma vyrábí například typ 737, vojenské stíhačky F-15 či F/A-18 Hornet, nebo vrtulníky Apache AH-64. Angažuje se v kosmickém programu a podílí se na budování Mezinárodní vesmírné stanice ISS.

Zaměstnává 150 tisíc lidí a má roční obrat téměř 55 miliard dolarů.

 

Právě se děje

Další zprávy