Řidiči autobusů dostanou speciální minimální mzdu, chystá se garance v zákoně

ČTK ČTK
Aktualizováno 25. 7. 2016 19:03
Ministerstvo práce a sociálních věcí chystá novelu, která má garantovat minimální možný výdělek pro řidiče autobusů ve veřejné dopravě. Odbory to dlouhodobě požadují, hrozily dokonce stávkou. Předseda Svazu průmyslu a dopravy doporučuje spíše změnit systém výběrových řízení, v nichž zvítězí vždy nejlevnější dopravce.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: DPP

Praha - Ministerstvo práce a sociálních věcí připraví legislativní návrh, který by garantoval mzdy řidičů ve veřejné autobusové dopravě. Po pondělním jednání zástupců vlády, zaměstnavatelů a odborů s krajskými tripartitami to řekl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Dopravní odbory kvůli nízkým platům řidičů linkových autobusů hrozí stávkou. Ministryně práce Michaela Marksová(ČSSD) kvůli tomu svolala na 3. srpna pracovní schůzku.

Odbory dlouhodobě požadují stanovení nejnižší mzdy pro řidiče jezdící na linkách objednaných a dotovaných kraji. Na začátku června předsednictvo Odborového svazu dopravy odsouhlasilo přípravu stávky za předpokladu, že vláda a kraje s odbory nezahájí do dvou měsíců intenzivní jednání o problému nízkých platů řidičů linkových autobusů.

"Shodli jsme se na tom, že by paní ministryně Marksová měla předložit vládě návrh legislativního řešení tak, abychom garantovali, že bude zajištěno důstojné a spravedlivé odměňování řidičů ve veřejné autobusové dopravě," uvedl Sobotka.

Předseda Svazu průmyslu a dopravyČR Jaroslav Hanák zdůraznil, že regionální autobusová doprava spadá pod kraje. "Představa někoho, že by to bylo centrálně řízeno, je naivní a nezodpovědná," uvedl. Podle něj se u členů svazu mzdy řidičů pohybují mezi 22 000 a více než 25 000 korun. Jako řešení by spíše doporučoval, aby kraje při vypisování tendrů na zajištění autobusové dopravy využívaly více hodnotících kritérií, a ne pouze nejnižší cenu.

Odborům se nelíbí, že kraje vyhlašují veřejné zakázky na dopravní obslužnost na základě nejnižší ceny. Vyhrávají tak firmy s nejnižšími náklady, tedy i mzdami pro řidiče. Odboráři navrhují, aby vláda stanovila obecně platným právním předpisem minimální mzdu řidičů v rámci veřejných zakázek. Předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík novinářům řekl, že za minimální mzdu, která by měla být předpisem stanovena, považuje 130 korun na hodinu.

Veřejnou autobusovou dopravu pro kraje zajišťuje zhruba 11 000 řidičů. Kvůli nízkým platům je kvalitních šoférů nedostatek, podle Pomajbíka jich chybí asi 6000. Průměrná mzda v Česku podle posledních údajů Českého statistického úřadu za letošní první čtvrtletí činila 26.480 korun. U řidičů a obsluh pojízdných zařízení dosahovala podle posledních dostupných údajů statistiků za celý loňský rok 22.425 korun.

Protesty řidičů odstartovala loni takzvaná jablonecká výzva, při níž šoféři po celé zemi oblékli kvůli nízkým platům výstražné vesty. Žádali, aby se v tendrech na provoz autobusových linek zakotvila minimální mzda. Už v minulém roce uváděli, že pokud se podmínky v linkové dopravě nezlepší, chtějí odbory přijít s ostřejšími protesty včetně stávky. Dopravní odboráři naposledy stávkovali v roce 2011.

 

Právě se děje

před 38 minutami

Kosovo uznává méně než 100 ze 193 států OSN, uznání stáhla Ghana

Uznání Kosova už stáhlo 16 zemí, a nezávislost této bývalé jihosrbské provincie tak nyní podporuje méně než 100 ze 193 členských států OSN. O víkendu přišla do Bělehradu příslušná nóta z Ghany, informovala agentura Tanjug.

Srbsko tím zaznamenalo další úspěch ve svém diplomatickém úsilí přesvědčovat země, které uznaly nezávislost Kosova, aby od tohoto svého rozhodnutí ustoupily. Priština to ostře kritizuje a loni kvůli snaze Srbska o její diplomatické blokování zavedla stoprocentní cla na dovoz srbského zboží.

Zdroj: ČTK
Další zprávy