Nejsou lidi? Zvyšte mzdy, přestaňte hledat supermany a přidejte benefity, radí experti

Iva Špačková Iva Špačková
12. 4. 2018 7:04
Projděte si, jaké pracovníky právě nejvíc hledá osm základních oborů hospodářství a co jim musí nabídnout.

Situace na pracovním trhu

Foto: Jan Langer

Trh práce se ocitl na svém dně. Ukázal to průzkum, který v tuzemských regionech provedla náborová firma Grafton Recruitment v letošním roce. Na úřadech práce je registrováno přes 260 tisíc uchazečů o zaměstnání, ale současně i 250 tisíc volných pracovních míst. Poptávka se očividně nemůže setkat s nabídkou. Firmy, které mají největší potíže se sháněním nových lidí, tak musí přehodnotit své náborové zvyklosti.

"Zaměstnavatelé, kteří dosud nepřistoupili k plošnému navýšení mezd, tak budou muset učinit a dorovnat je na úroveň regionálních konkurentů, jinak neobstojí. Nepomůže ani nábor pracovníků ze zahraničí, který se rozmáhá v celé řadě oborů," říká Martin Ježek, obchodní ředitel Grafton Recruitment. Firmy jako Lidl nebo Škoda Auto pojaly růst mezd jako součást konkurenčního boje, díky němuž se snaží na nedostatkovém trhu práce získat ty nejlepší zaměstnance.

Společnosti také musí snížit své požadavky na to, co má nový zaměstnance umět. "Společnosti začínají chápat, že supermani došli. Personalisté tak musí být více otevřeni tomu, co uchazeči požadují, aby je dokázali nalákat," vysvětluje Jitka Součková, marketingová manažerka Graftonu. Podle ní se to personalisté naučili u "ajťáků", kde trpěli jejich nedostatkem už před pěti lety, v ostatních oborech to však teprve objevují.

 

Právě se děje

před 34 minutami

Jablonec a Liberec odehrají v boji s pandemií imaginární derby

Fotbalisté Jablonce a Liberce sice kvůli pandemii nového koronaviru a přerušení ligy nebudou moci o prvním dubnovém víkendu odehrát plánované podještědské derby na hřišti, zápas se ale uskuteční aspoň imaginárně. Severočeští rivalové začnou v pondělí na odložené utkání prodávat vstupenky v hodnotě 100 korun a výtěžek věnují Krajské nemocnici v Liberci na podporu v boji s nemocí COVID-19.

Fanoušci si mohou v internetové síti Ticketstream kupovat lístky až do neděle, kdy se mělo derby původně hrát. Počet charitativních vstupenek není nijak omezen.

"Místo prestižní fotbalové bitvy se teď svádí jiný a mnohem zásadnější boj, a to boj o lidské životy. Nesvádí ho fotbalisté na zeleném trávníku, ale zdravotníci v nemocnicích. Jejich soupeř je bohužel obzvlášť zákeřný a o to jsou jejich statečné a obětavé výkony obdivuhodnější. V tom boji jim všichni musíme aspoň symbolicky pomoct," uvedly kluby ve společném prohlášení.

Fanoušci po zaplacení obdrží e-mailem speciální elektronickou vstupenku. "Poslouží vám jako stálá připomínka toho, že když to bylo třeba, nezůstali jste v ofsajdu. Věříme, že se v našem kraji najde dost lidí, kteří své zdravotníky v jejich zápase nenechají samotné. Pořiďte si svou vstupenku na derby proti koronaviru, pořiďte ji i svým blízkým. Nikdy nevíte, kdy někdo z nich pomoc zdravotníků bude taky potřebovat," dodali severočeští rivalové.

Podobnou iniciativu spustila nedávno Zbrojovka Brno, která se snaží vyprodat někdejší stadion Lužánky při imaginárním utkání se Slavií. Jde o připomínku slavného zápasu z října 1996, na který dorazilo 44.120 diváků, což je dodnes nejvyšší návštěva samostatné ligy. Výtěžek z virtuálních vstupenek získá na boj s koronavirem brněnská Fakultní nemocnice v Bohunicích.

Další zprávy