Investiční plán za biliony myslí hlavně na dopravu. Je to dávná verze, říká Babiš

Ondřej Neufus Ondřej Neufus
28. 11. 2019 15:30
Dosud neveřejný Národní investiční plán, jehož text slíbil premiér Andrej Babiš (ANO) představit do Vánoc, se zaměřuje na šest základních oblastí. Z pracovní verze dokumentu, o které informovaly Hospodářské noviny (HN) a kterou má Aktuálně.cz rovněž k dispozici, vyplývá, že do investic půjde do roku 2030 celkem 2,8 bilionu korun, nejvíce přitom do dopravy. Babiš materiál označil za dávnou verzi.
Doprava v Česku mezi lety 2010 a 2017
Doprava v Česku mezi lety 2010 a 2017 | Foto: Národní investiční plán

Doprava

Dopravě náleží v rámci investičního plánu jednoznačně největší rozpočet. Podle dokumentu "současná dopravní situace není ideální, ale vytváří všechny předpoklady pro její zlepšení".

Zatímco v loňském roce byly v Česku zprovozněny jen čtyři kilometry dálnic, letos to bude 34 kilometrů a příští rok to bude podle ministerstva dopravy 21 kilometrů.

Konkrétní priority podle dokumentu jsou:

  • Do roku 2021 dokončit modernizaci 100 kilometrů D1
  • Do roku 2021 zprovoznit 110 nových kilometrů dálnic
  • Zrychlit výstavbu dálnic na všech hlavních trasách
  • Modernizovat a oživit železniční dopravu

Dlouhodobým cílem je pak dostat co největší množství nákladu z kamionů na vlak. Mělo by se tak ulevit přeplněným dálnicím a zároveň využít tuzemské železniční sítě.

Strategie myslí i na alternativní pohony. Strategie chce podporovat rozvoj dobíjecích stanic pro nové pohony.

Příklad investice: V rámci investičního plánu jsou pro ministerstvo dopravy vyhrazeny více než 3 miliardy na stavbu trati Praha-Veleslavín - Praha-Letiště Václava Havla.
 

Právě se děje

Další zprávy