Ondřej Neufus
28. 11. 2019 15:30
Dosud neveřejný Národní investiční plán, jehož text slíbil premiér Andrej Babiš (ANO) představit do Vánoc, se zaměřuje na šest základních oblastí. Z pracovní verze dokumentu, o které informovaly Hospodářské noviny (HN) a kterou má Aktuálně.cz rovněž k dispozici, vyplývá, že do investic půjde do roku 2030 celkem 2,8 bilionu korun, nejvíce přitom do dopravy. Babiš materiál označil za dávnou verzi.
Doprava
Dopravě náleží v rámci investičního plánu jednoznačně největší rozpočet. Podle dokumentu "současná dopravní situace není ideální, ale vytváří všechny předpoklady pro její zlepšení".
Zatímco v loňském roce byly v Česku zprovozněny jen čtyři kilometry dálnic, letos to bude 34 kilometrů a příští rok to bude podle ministerstva dopravy 21 kilometrů.
Konkrétní priority podle dokumentu jsou:
- Do roku 2021 dokončit modernizaci 100 kilometrů D1
- Do roku 2021 zprovoznit 110 nových kilometrů dálnic
- Zrychlit výstavbu dálnic na všech hlavních trasách
- Modernizovat a oživit železniční dopravu
Dlouhodobým cílem je pak dostat co největší množství nákladu z kamionů na vlak. Mělo by se tak ulevit přeplněným dálnicím a zároveň využít tuzemské železniční sítě.
Strategie myslí i na alternativní pohony. Strategie chce podporovat rozvoj dobíjecích stanic pro nové pohony.
Příklad investice: V rámci investičního plánu jsou pro ministerstvo dopravy vyhrazeny více než 3 miliardy na stavbu trati Praha-Veleslavín - Praha-Letiště Václava Havla. |