Brno - České dráhy a RegioJet se utkají o místo v jízdním řádu na trati mezi Brnem a Prahou, na které zatím jezdí pouze státní dopravce. Obě firmy usilují o provozování dvou párů vlaků, kterým Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) přiřadila totožné časy s poznámkou, že o přidělení kapacity se rozhodne podle platných zákonů.
SŽDC v této fázi návrhu jízdní řád nezveřejňuje, získal ho ale webový magazín ŽelPage. Pokud by se RegioJetu podařilo kapacitu získat, byl by to jeho první vstup na trať, která spojuje dvě největší města ČR.
Který z dopravců uspěje, má být zřejmé na začátku září. Mezi Prahou a Brnem si stát v současnosti objednává veškerou dálkovou expresní dopravu a platí za ni kompenzace Českým drahám. Jde o vlaky v hodinovém intervalu, které zajišťují mezinárodní provoz do Rakouska, na Slovensko a do Maďarska. K tomu ministerstvo dopravy objednává také dva ranní vložené expresní spoje z Brna do Prahy a odpoledne opačným směrem.
Právě ty chce vedle Českých drah získat také RegioJet patřící podnikateli Radimu Jančurovi. "RegioJet závazně deklaroval, že zajistí provoz těchto dvou párů vlaků bez nároku na dotace. Ministerstvo dopravy možnost snížit rozsah dotování prodělečných spojů z veřejných financí uvítalo. Pokud je nějaký dopravce připraven provozovat ve stejném rozsahu tyto spoje bez dotací, nelze je objednávat jako dotované z veřejných peněz," uvedl mluvčí skupiny Student Agency Aleš Ondrůj.
Z toho vyplývá, že i České dráhy by se o tyto spoje měly nyní ucházet jako o vlaky na komerční riziko. České dráhy se zatím k tomuto problému nechtěly vyjadřovat.
Nyní jezdí jeden pár vlaků z Prahy do Brna, druhý do Břeclavi. Nově by měl jezdit jeden do Bratislavy a RegioJet chce druhý pár protáhnout přes Břeclav a Hodonín do Starého Města.
Podle ministerstva dopravy je zřejmé, že jeden pár vlaků v novém jízdním řádu pro příští rok objednávat nebude, pokud RegioJet své nabídce dostojí, sdělil mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. "Pokud se týče vlaku po šesté hodině z Brna do Prahy, k datu uzávěrky řádných žádostí o kapacitu jsme žádné sdělení dopravců neobdrželi. Proto jsme naši objednávku zatím nikterak nezpochybnili. To se týká i vlaku v opačném směru," doplnil Neřold. V návrhu jízdního řádu figurují oba dopravci.
Jančura se chtěl se svými vlaky na trať z Brna do Prahy dostat už dříve místo Českých drah. S návrhem ministerstvu, že by převzal veškerou dálkovou expresní dopravu, však neuspěl. Mezi těmito městy provozuje také nejhustší síť autobusových spojů, které jezdí přes den zpravidla v půlhodinovém intervalu.