Praha - Je to zatím největší investice malajsijské společnosti v České republice. Ve čtvrtek ohlášený vstup Aspirasi Pertiwi do kunovické firmy Evektor má pomoci dokončit nejvýznamnější projekt českého leteckého průmyslu za posledních 20 let, sériovou výrobu letounu EV–55.
Malajsijský partner se zavázal, že v kunovickém závodě investuje v přepočtu čtyři miliardy korun.
"V současné době u nás pracuje 450 zaměstnanců. Počítáme, že se jejich počet se zahájením sériové výroby zdvojnásobí," říká v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz výkonný ředitel společnosti Václav Zajíc.
Aktuálně.cz: Jak vaše spolupráce s malajsijskou společností Aspirasi vznikla?
Václav Zajíc: Malajsijská strana nás původně oslovila kvůli spolupráci na vývoji pro jejich trh. Z toho se postupně vyvinul nápad propojit podnikání obou firem ještě víc. O vstupu Aspirasi Pertiwi do Evektoru se jednalo téměř dva roky.
A.cz: Jak se vstup firmy Aspirasi a zahájení sériové výroby letounů EV-55 může podepsat na tržbách Evektoru?
V případě, že bude spolupráce postupovat podle plánu, by se tržby do pěti osmi let mohly zvýšit několikanásobně. Pro představu - loni se naše tržby z konstrukčních prací a prodeje malých letadel pohybovaly okolo 450 milionů korun.
A.cz: S rozjezdem sériové výroby budete muset navýšit i výrobní kapacity v Kunovicích. Kolik lidí nově zaměstnáte?
Ano, pro zajištění sériové výroby budeme muset výrobní možnosti a prostory několikanásobně rozšířit. V současné době u nás pracuje 450 zaměstnanců. Počítáme, že se jejich počet se zahájením sériové výroby zdvojnásobí.
A.cz: Aspirasi slíbila v Evektoru proinvestovat v přepočtu čtyři miliardy korun. Jaký podíl v kunovické firmě získá?
Vstup malajsijského investora bude postupný. Máme stanoveny určité etapy spolupráce, které záleží na plnění vytyčených cílů. Podle jejich plnění se bude postupně navyšovat jejich podíl v naší společnosti. Počáteční podíl v této chvíli ještě neznáme. Jednání probíhalo v Malajsii, k podpisu smlouvy došlo teprve včera a majitelé firmy jsou ještě v Malajsii.
A.cz: Popište alespoň ty jednotlivé fáze spolupráce.
První a rozhodující cíl je certifikace dvoumotorového letounu EV-55 Outback. Souběžně budeme jednat o dalších krocích potřebných k zahájení sériové výroby. O marketingu i samotném zahájení prodeje.
A.cz: Od spolupráce si tedy slibujete dotažení projektu takzvaných pětapadesátek do konce. Co naopak vy nabízíte malajsijské straně?
My jim nabízíme zkušenosti s vývojem v letecké technice. A nejen v ní, ale i v segmentech automobilového průmyslu a ostatních odvětvích.