Dostavbu dálnice D4 obstará soukromá firma. Začne do dvou let, věří Ťok

Adam Váchal Adam Váchal
12. 2. 2018 16:50
Ministerstvo dopravy představilo firmám, které spolupráci na prvním dálničním PPP projektu zvažují, parametry připravovaného zadávacího řízení a současně také časový harmonogram.
Video: Vizualizace dostavby D4 mezi Příbramí a Mirovicemi. | Video:

Praha - Výstavbu chybějícího úseku dálnice D4 mezi Pískem a Příbramí kompletně zaplatí soukromá společnost. Stát jí následně bude platit za bezchybný provoz.

Ministerstvo dopravy dnes představilo firmám, které spolupráci na prvním dálničním PPP projektu (partnerství veřejného a soukromého sektoru) zvažují, parametry připravovaného zadávacího řízení a současně také časový harmonogram.

"PPP projekt dálnice D4 má mou plnou podporu a také podporu vlády," prohlásil ministr dopravy Dan Ťok (ANO) na konferenci, které se zúčastnilo zhruba 150 byznysmenů.

Stavba chybějící části úseku D4 o délce 32 kilometrů by mohla odstartovat do dvou let. V současnosti Ředitelství silnic a dálnic čeká na nové stanovisko k posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Podle odhadů by mohlo být vyřízeno v říjnu letošního roku. Stavební povolení by podle ministerstva dopravy mohlo být vydáno v druhé polovině roku 2019.

Další postup bude záležet mimo jiné na tom, zda se státu podaří vykoupit všechny potřebné pozemky. V současné době jich má stát vykoupeno zhruba 90 procent. Množství však v tomto případě nehraje roli. Výstavbu může zabrzdit i jeden vlastník, který nechce přijmout kompenzaci od státu. Takové spory dnes ministerstvo dopravy registruje takřka na všech plánovaných dálničních stavbách.

PPP

Zkratka pochází z anglického Public-Private Partnership, česky spolupráce veřejného a soukromého sektoru. Jde o projekty, kdy firmy vkládají prostředky do oblastí, které normálně financuje stát. Mohou například postavit nemocnice či silnice, které pak provozují a státu pronajímají. V Česku chystané projekty PPP končily neúspěchem a nakonec se žádný nerealizoval. Šlo například o stavbu PPP D47 (dnes D1) na Ostravsku či Ústřední vojenskou nemocnici. 

Ministerstvo předpokládá, že by celková investice do výstavby a následného provozování dálnice soukromou firmou měla dosáhnout 24,9 miliardy korun. Stát bude soukromé společnosti jakožto koncesionáři platit za bezchybný provoz na daném úseku po sjednanou dobu.

Pravděpodobně půjde o 25 let. Následně stát převezme dálnici do svých rukou. Hlavním kritériem pro výběr partnera má být právě co nejnižší poplatek koncesionáři.

Dálnice D4 má být prvním a testovacím PPP projektem. Do budoucna by jich mělo v Česku přibýt. Důvodem je očekávaný konec dotační politiky Evropské unie.

"V horizontu tří až šesti let se výrazně omezí evropské prostředky na výstavbu dálnic. Musíme se proto připravit na jiné modely financování, jako je právě PPP. Do budoucna bychom tímto způsobem rádi stavěli tam, kde máme ucelený úsek dálnice v délce aspoň 30 kilometrů a získáme platné územní rozhodnutí," řekl již před časem Ťok.

V úvahu podle něj přichází například dálnice D7 z Prahy do Chomutova, dostavba dálnice D6 z Prahy na Karlovy Vary a dál na Cheb či D35 z Liberce do Lipníka nad Bečvou.

Ministerstvo dopravy spolu se Státním fondem dopravní infrastruktury si koncem loňského roku vybralo poradce pro PPP projekt dálnice D4. Smlouvu uzavřelo se sdružením společností White&Case, Česká spořitelna a Obermeyer Helika, které státu pomohou s přípravou projektu a výběrem koncesionáře.

Stavbu dálnice ze soukromých peněz posvětila vláda v lednu 2017. Tehdejší kabinet původně počítal s tím, že by stavební práce mohly odstartovat ještě v polovině roku 2018. Ministerstvo dopravy chce výběr koncesionáře zahájit ještě letos.

Do finále by se měly dostat čtyři společnosti, se kterými chce následně ministerstvo spolu s poradci vést dialog. Následně vybere vítěze. Ten bude kromě nově postavených úseků o délce 36 kilometrů spravovat také úseky o délce 16 kilometrů u Příbrami a Písku, které postavil stát. 

 

Právě se děje

Aktualizováno před 6 minutami

Trump příkazem usiluje o snížení právní ochrany sociálních sítí

Americký prezident Donald Trump dnes nařídil přezkoumat zákon, který chrání sociální sítě před převzetím zodpovědnosti za obsah zveřejněný jejich uživateli. Exekutivní příkaz podepsal v reakci na krok společnosti Twitter, která označila několik jeho zpráv za nepřesné. Podle názorů odborníků nemá jeho pokus valnou šanci na úspěch, napsaly světové agentury.

Trump příkazem útočí na ustanovení zákona z roku 1996, které dává společnostem Facebook, Twitter, Youtube a Google de facto imunitu vůči žalobám spojeným s veřejným obsahem, neboť jim udílí status pouhé platformy. Cílem prezidentova příkazu je změnit způsob, jakým je zákon využíván. Regulačním úřadům chce umožnit, aby se mohly vyjádřit k tomu, jak jednotlivé společnosti spravují obsah na sítích.

Zdroj: ČTK
před 25 minutami

Odložený klimatický summit bude v listopadu 2021 v Glasgowě

Příští klimatický summit se uskuteční v první polovině listopadu 2021 ve skotském městě Glasgow. Na twitteru o tom dnes informoval britský ministr Alok Sharma, který má organizaci akce na starosti. Vrcholná schůzka se měla v Glasgowě uskutečnit už letos na podzim, kvůli pandemii byla ale v dubnu odložena.

Klimatický summit (COP26) se bude konat od 1. do 12. listopadu. Naposledy se představitelé zemí světa na vrcholné klimatické schůzce setkali loni v prosinci v Madridu.

Zdroj: ČTK
před 35 minutami

Letadlo z Karáčí před pádem třikrát narazilo do ranveje

Pilot pákistánského letadla, které se minulý týden zřítilo v Karáčí, při prvním pokusu o přistání kontrolní věži neoznámil, že mu nejde vysunout podvozek. Třikrát pak narazil do ranveje, než stroj zvedl a při druhém pokusu přistát havaroval. Podrobnosti z posledních chvil před neštěstím ve čtvrtek zveřejnila pákistánská vláda.

Airbus A-320, který letěl do Karáčí z Láhauru, se zřítil minulý pátek jen zhruba 1,5 kilometru od ranveje. Při nehodě zemřelo 97 lidí; dva pasažéři neštěstí přežili.

Pilot se poprvé pokusil přistát na letišti v pákistánském velkoměstě, neoznámil však nefunkční podvozek. Třikrát se při tomto pokusu dotkl motory ranveje. "Nebyl ve správné výšce … Kontrolní věž mu řekla, nejste ve vyžadované výšce, snižte svou výšku," uvedl pákistánský ministr pro civilní letectví, podle kterého pilot na toto odpověděl, že "to zvládne".

Pilot pak sdělil kontrolní věži několik vteřin před pádem, že ani jeden z motorů nefunguje a že má problém udržet výšku. Očekává se proto, že vyšetřovatelé zkontrolují, zda motory byly při nárazech poškozeny. Ve spodní části motoru se nachází klíčové komponenty, poznamenala agentura Reuters.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Česko odpovědělo EU na výtku k voucherům, podle ministerstva jsou v pořádku

Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) v termínu odeslalo Evropské komisi odpověď na vytýkací dopis k voucherům za zájezdy zrušené kvůli koronavirové krizi. Podle odpovědi jsou poukazy v pořádku. Komise Česku vytýká uzákonění možnosti pro cestovní kanceláře, vydávat za zrušené cesty vouchery na zájezdy místo hotovosti. V odpovědi ministerstvo předložilo právní argumenty, které podle úřadu svědčí o souladu české legislativy s právem Evropské unie, sdělil mluvčí MMR Vilém Frček.

Ministerstvo podle něj v dopise mimo jiné dokládá, že česká legislativa zranitelným spotřebitelům zachovává veškerá dosavadní práva, která mají u zájezdů zaručena. "Ostatním spotřebitelům tato práva neodepírá, pouze v zájmu naplnění účelu směrnice EU i za koronavirové situace odkládá možnost jejich vymáhání za předpokladu, že by spotřebitelé nevyužili alternativní nabídku voucherů namísto okamžité kompenzace za zrušení zájezdu z důvodu vyšší moci," uvedl Frček.

Česko umožnilo cestovním kancelářím místo hotovosti za zaplacené zálohy na zrušené zájezdy s plánovaným odjezdem od 20. února do 31. srpna vydávat klientům poukazy. Podle komise mají ale lidé právo na vrácení peněz.

Nárok na vrácení hotovosti budou mít čeští klienti, kteří poukaz nevyužijí do 31. srpna příštího roku k úhradě jiné cesty. Odmítnout mohou poukaz lidé ve věku nad 65 let, zdravotně postižení, nezaměstnaní, rodiče na mateřské nebo rodičovské dovolené, samoživitelky a samoživitelé či lidé, kteří nemohou kvůli koronaviru pracovat. Peníze mohou rovnou požadovat také školy v případě školních zájezdů.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 1 hodinou

Agentura Fitch zhoršila úvěrový rating vlastníka Komerční banky

Mezinárodní ratingová agentura Fitch Ratings ve čtvrtek zhoršila hodnocení úvěrové spolehlivosti francouzské bankovní společnosti Société Générale, která v Česku vlastní Komerční banku. Rating dlouhodobých závazků francouzského podniku snížila o jeden stupeň na úroveň A-. Tato ratingová známka se nachází na dolní hranici pásma vyšší střední kvality a stále signalizuje nízké riziko nesplácení závazků.

Zhoršení ratingu podle agentury odráží mimo jiné předpokládaný negativní vliv koronavirové krize na ziskovost společnosti Société Générale. Výhled ratingu je stabilní, což signalizuje, že jeho další snížení Fitch prozatím nepředpokládá.

Úvěrový rating je důležitým vodítkem pro investory, neboť jim ukazuje, jaká je pravděpodobnost řádného splácení půjček. Má významný vliv na ochotu věřitelů příslušnému subjektu půjčovat a rovněž na podmínky půjčky, například na úrokovou sazbu.

Société Générale koncem dubna oznámila, že se v letošním prvním čtvrtletí propadla do ztráty 326 milionů eur (8,8 miliardy Kč) po zisku 686 milionů eur před rokem. Firma kvůli koronavirové krizi ztrojnásobila rezervy na ztrátové úvěry a její výnosy klesly. Société Générale vlastní podíl 60,4 procenta v Komerční bance, která patří mezi největší banky v České republice.

Agentura Fitch upozornila, že hospodářské výsledky Société Générale byly v prvním čtvrtletí ovlivněny zhoršujícími se ekonomickými podmínkami a vrtkavostí na finančních trzích. Předpověděla, že provozní výsledky banky letos zůstanou pod tlakem a v příštím roce oživí pouze částečně.

Zdroj: ČTK
Další zprávy