Brno - Anketa o název nového brněnského nádraží pokročila do fáze hlasování. Během září mohou lidé na webu hlasovat pro některý z více než 1500 návrhů. Z jedné e-mailové adresy lze poslat vždy jen jeden hlas, zúčastnit se ale může každý bez omezení věku a bydliště.
První fáze soutěže, kterou pořádá brněnský magistrát, trvala od 25. června do konce srpna. Lidé poslali celkem 3329 návrhů - z toho 1501 unikátních, 1257 názvů bylo duplicitních a 571 město vyřadilo, protože nesplňovaly pravidla soutěže (nejčastěji kvůli uvádění žijících osobností, použití vulgarit nebo cizojazyčných názvů).
"Nejvíce návrhů skloňuje variantu Brno hlavní nádraží. Jsme velmi zvědaví, jestli v samotném hlasování lidí zvítězí tradice, nebo nějaká kreativnější alternativa," říká brněnský primátor Petr Vokřál.
"Neustále také padaly varianty obsahující slova štatl, rola nebo přímo nádr. Mezi další favority patřila pojmenování po známých osobnostech - nejčastěji po Frantovi Kocourkovi či Leoši Janáčkovi. Časté bylo také použití jména hokejového klubu Kometa, a to v nejrůznějších obměnách," dodává Kateřina Gardoňová z tiskového oddělení magistrátu.
Mnoho návrhů se snažilo o humor či provokaci, například Vídeň-sever, Praha-východ, Bratislava-západ, Brno u Prahy, Šalingrad, Brno - Hlavně nedráždi(t) nebo Zatáčka mezi Prahou a Vídní. Objevily se třeba také názvy Brána jižní Moravy, Brněnské nádraží Lišky Bystroušky, NáBr nebo Brno na Moravě.
Do druhého kola, které proběhne od 1. do 28. října, postoupí deset soutěžních návrhů s největším počtem hlasů. Hlasovat budou moci opět i lidé s bydlištěm mimo Brno, podmínkou však je, že mají plně ověřený účet na portálu brnoid.cz, nebo vyplní hlasovací lístek přímo na podatelně Magistrátu města Brna.
Vítězný návrh bude jen doporučením, o pojmenování chystaného nádraží definitivně rozhodne komise Správy železniční dopravní cesty. Autoři postupujících návrhů získají zážitkové ceny s železniční tematikou, ceny obdrží také vylosovaní hlasující.
O přesunu současného brněnského nádraží, které kapacitně nestačí, se hovoří přes 90 let. Letos se přesun výrazně přiblížil, když stavbu nového nádraží u řeky Svratky - jižněji od dosavadního a dále od centra města - podpořily Jihomoravský kraj, město Brno i vláda. Odpůrci prosazovali stavbu pod Petrovem blíže současnému nádraží.
Odsun má stát kolem 43 miliard, na další miliardy mohou přijít související projekty. Zatím není jasné, kdy by se mohlo začít stavět.