Kapitán udělal 21 chyb, když letěl jen s jedním motorem. Mám bohatou praxi, hájil se

Domácí Domácí
Aktualizováno 23. 7. 2020 20:19
Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod dokončil vyšetřování loňského letu společnosti Smartwings z řeckého ostrova Samos do Prahy, kdy letadlo letělo téměř celou trasu pouze s jedním motorem a nouzově nepřistálo. Podle zjištění ústavu kapitán letadla Pavel Veselý opakovaně chyboval, celkem jednadvacetkrát.
Foto: Smartwings Group

V závěrečné zprávě upozornil ústav na celkem 21 pochybení kapitána letadla, který po tomto incidentu přišel o post šéfpilota aerolinky. "Ignoroval oprávněný požadavek druhého pilota na urychlené snížení letové hladiny z důvodu klesající rychlosti letounu po vysazení pohonné jednotky, a ve výsledku tak zapříčinil gradování stresu v posádce," uvádí zpráva, na kterou upozornil server zdopravy.cz.

Letoun společnosti Smartwings letěl 22. srpna z řeckého ostrova Samos do Prahy. Letadlu přestal během letu nad Egejským mořem fungovat levý motor, který se posádce nepodařilo znovu nastartovat. Stroj pak pokračoval v nižší letové hladině až do Prahy. Na palubě bylo 170 lidí.

V seznamu pochybení je například také zatajení technického problému řídícím centrálám letového provozu v řadě zemí. Potíže oznámil jen centrálám v Aténách, kde současně ale uvedl, že vhodné letiště pro přistání bude až Praha. "Přestože v čase tohoto prohlášení věděl, že nemá dostatek paliva k jeho dosažení," uvádí zpráva.

Zpráva současně uvádí, že už při odletu z Prahy na Samos upozornili mechanici na vibrace motoru. Podle zprávy kapitál riskoval i pokud jde o palivo. "Neznal příčinu vysazení motoru, a tudíž nemohl vědět, zda vysazení motoru č. 1 nebylo způsobeno kontaminací paliva," píší vyšetřovatelé.

Psychologické testy pro kapitána

Ústav doporučil u pilota Veselého provedení psychologického vyšetření, protože ten se i nadále domnívá, že rozhodoval správně. Do firmy poslal současně kontrolu Úřad pro civilní letectví.

Veselý si stojí za tím, že se rozhodl správně. "Jsem přesvědčen o tom, že moje bohatá letová praxe je dostatečně velká, abych dokázal zhodnotit všechna rizika spojená s rozhodovacím procesem, nicméně si uvědomuji, že mohou vzniknout okolnosti, které si zaslouží, aby k nim bylo přistupováno s náležitou opatrností," uvedl bývalý kapitán ve výpovědi.

Smartwings původně postup šéfpilota obhajovaly, později ale Veselého z funkce letového ředitele sesadily. Letos firma zároveň obhájila bezpečnostní audit. Podle České televize Smartwings v reakci na oznámení ústavu sdělily, že se budou řídit veškerými doporučeními vyplývajícími ze zprávy. Podle firmy ale zpráva potvrdila, že se nejednalo o systémovou chybu.

 

Právě se děje

Další zprávy