Zájem o létání v srpnu stoupl, ale zdaleka není vyhráno

Veronika Skálová Veronika Skálová
29. 9. 2009 13:35
Nákladní doprava se vzpamatovává hůře než osobní.
Aerolinky snížily počet spojů a využívaných letadel. Ta stojící si na sebe ale nevydělají. Ilustrační foto.
Aerolinky snížily počet spojů a využívaných letadel. Ta stojící si na sebe ale nevydělají. Ilustrační foto. | Foto: Aktuálně.cz

Ženeva - Mírný, ale viditelný obrat k lepšímu hlásí letecké společnosti po vyhodnocení srpnových výsledků. Propad zájmu o létání se podle nich zpomalil.

Na svých internetových stránkách o tom informovala Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA), která sdružuje provozovatele 93 procent pravidelné mezinárodní letecké dopravy. V porovnání s loňským srpnem byla osobní doprava pouze o 1,1 procenta nižší, zatímco v červenci klesala téměř o tři.

O něco se zlepšily i výsledky nákladní dopravy, která byla 9,6 procenta pod úrovní loňského srpna, zatímco v červenci jí chybělo 11,3 procenta.

Zlepšila se i obsazenost letadel. Podle zástupců organizace je to především zásluha úsporných opatření v aerolinkách, které snížily počty nasazovaných letadel. "Například průměrný počet letových hodin za den se u světové flotily Boeingů 777 snížil o 2,7 procenta na 11,1 hodiny," uvedla IATA ve zprávě

Méně nasazených letadel podle ní sice zvyšuje ukazatel obsazenosti, ale zároveň zvyšuje i náklady na celou flotilu. Když není ve vzduchu, nevydělá si na sebe.

"Poptávka se dál zlepšuje, ale výdělečnost zůstává stále vzdálená," konstatoval Giovanni Bisignani, generální ředitel IATA. Ceny letenek se podle něj stabilizovaly, ale na úrovni, který neposkytuje aerolinkám zisk. Navíc rostou ceny paliva.

Úroveň z doby před poklesem je daleko

V osobní dopravě si od července polepšily všechny regiony, kromě Středního východu. Přesto zůstává její objem pět procent pod objemem května minulého roku, kdy pokles poptávky začal.

Nákladní doprava je na tom dokonce ještě lépe. V porovnání s loňským prosincem, který byl nejhorší, došlo v srpnu ke dvanáctiprocentnímu zlepšení. Ale i tady platí, že objem dopravy je 16 procent pod úrovní před začátkem poklesu.

"I když se poptávka zlepšuje, v budoucnosti odvětví je jen málo světlých bodů. Letecká doprava potřebuje fungovat jako normální obchodní odvětví. Zastaralá pravidla, která brání přístupu na trhy a mezinárodnímu kapitálu by měla výt přehodnocena," konstatoval Bisignani.


 

Právě se děje

před 50 minutami

Moderní pětiboj by mohl na OH v Paříži trvat jen 90 minut

Na olympijských hrách v Paříži v roce 2024 by mohla soutěž v moderním pětiboji trvat pouhých 90 minut. Výkonná rada mezinárodní unie UIPM schválila návrh nového formátu tradičního olympijského sportu, jenž by měl být dynamičtější a atraktivnější pro fanoušky i televizní přenosy. V současnosti trvá závod prakticky celý den a bojuje o udržení v programu her.

Nový formát počítá s vylučovacím systémem, který pomůže výrazně zkrátit dobu soutěže. Dvacet minut je vyhrazeno na parkur, 15 minut na šerm, 10 minut na plavání a 15 na závěrečnou kombinaci přespolního běhu se střelbou. Mezi disciplínami mají být desetiminutové přestávky.

Moderní pětibojaři nový systém předloží Mezinárodnímu olympijskému výboru. Jeho výkonná rada bude 7. prosince rozhodovat o soutěžním programu OH 2024, v němž se chce moderní pětiboj udržet. UIPM také chce vedle závodů mužů a žen zařadit do programu třetí medailovou disciplínu, smíšenou štafetu.

Moderní pětiboj je jediným sportem, jenž byl vytvořen přímo pro olympijské hry. Jeho velkým propagátorem byl zakladatel moderního olympijského hnutí Pierre de Coubertin a poprvé se v něm bojovalo o cenné kovy v roce 1912 ve Stockholmu.

"Moderní pětiboj byl původně pětidenní soutěží. V Atlantě 1996 byl zhuštěn do jednoho dne a v Londýně 2012 jsme zkombinovali laserovou střelbu s během, abychom připravili ještě dramatičtější vyvrcholení. V Tokiu v roce 2021 budeme mít všech pět disciplín na jednom stadionu a nyní po dvou letech detailního zkoumání a diskuzí představujeme něco mimořádného: moderní pětiboj trvající 90 minut," uvedl prezident UIPM Klaus Schormann.

Testovací soutěže v novém formátu se konaly v září v Budapešti a Káhiře a podle federace měly u sportovců pozitivní ohlas.

Zdroj: ČTK
Další zprávy