Ženeva - Mírný, ale viditelný obrat k lepšímu hlásí letecké společnosti po vyhodnocení srpnových výsledků. Propad zájmu o létání se podle nich zpomalil.
Na svých internetových stránkách o tom informovala Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA), která sdružuje provozovatele 93 procent pravidelné mezinárodní letecké dopravy. V porovnání s loňským srpnem byla osobní doprava pouze o 1,1 procenta nižší, zatímco v červenci klesala téměř o tři.
O něco se zlepšily i výsledky nákladní dopravy, která byla 9,6 procenta pod úrovní loňského srpna, zatímco v červenci jí chybělo 11,3 procenta.
Zlepšila se i obsazenost letadel. Podle zástupců organizace je to především zásluha úsporných opatření v aerolinkách, které snížily počty nasazovaných letadel. "Například průměrný počet letových hodin za den se u světové flotily Boeingů 777 snížil o 2,7 procenta na 11,1 hodiny," uvedla IATA ve zprávě
Méně nasazených letadel podle ní sice zvyšuje ukazatel obsazenosti, ale zároveň zvyšuje i náklady na celou flotilu. Když není ve vzduchu, nevydělá si na sebe.
"Poptávka se dál zlepšuje, ale výdělečnost zůstává stále vzdálená," konstatoval Giovanni Bisignani, generální ředitel IATA. Ceny letenek se podle něj stabilizovaly, ale na úrovni, který neposkytuje aerolinkám zisk. Navíc rostou ceny paliva.
Úroveň z doby před poklesem je daleko
V osobní dopravě si od července polepšily všechny regiony, kromě Středního východu. Přesto zůstává její objem pět procent pod objemem května minulého roku, kdy pokles poptávky začal.
Nákladní doprava je na tom dokonce ještě lépe. V porovnání s loňským prosincem, který byl nejhorší, došlo v srpnu ke dvanáctiprocentnímu zlepšení. Ale i tady platí, že objem dopravy je 16 procent pod úrovní před začátkem poklesu.
"I když se poptávka zlepšuje, v budoucnosti odvětví je jen málo světlých bodů. Letecká doprava potřebuje fungovat jako normální obchodní odvětví. Zastaralá pravidla, která brání přístupu na trhy a mezinárodnímu kapitálu by měla výt přehodnocena," konstatoval Bisignani.