Vláda spustila reklamu na důchody, říká jen půl pravdy

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
13. 5. 2013 12:16
Druhý pilíř důchodového systému propaguje spot s Janem Antonínem Duchoslavem
Reprodukce z reklamního spotu.
Reprodukce z reklamního spotu. | Foto: Klidnabudoucnost.cz

Praha - Televizní reklamní kampaň, kterou čtyři měsíce po startu hlavní části důchodové reformy spouští vláda, se ve snaze nalákat co nejvíc lidí do nového spořícího pilíře vyhýbá podstatné části pravdy. Dopouští se tak zavádějící reklamy, kterou například u propagace komerčních spotřebitelských úvěrů zakazuje.

Takzvaný druhý pilíř penzijního systému propagují od pondělního rána půlminutové spoty s Janem Antonínem Duchoslavem v hlavní roli. "Odkládejte si na důchod třeba 500 korun měsíčně a stát vám přidá 750 korun, prostě jedenapůlkrát tolik."

Takové je hlavní poselství reklamy, která končí upozorněním, že lidé starší 35 let mají možnost vstoupit do nových fondů jen do konce prvního pololetí letošního roku.

Televizní reklama na druhý pilíř, kterou si objednala vláda Petra Nečase, se tak chová stejně jako mnoho reklam propagující běžné spotřební zboží. Vyzdvihuje skutečně existující pozitivum, ale zároveň zamlčuje druhou část pravdy - v tomto případě podstatnou.

Reklama už totiž neříká, že vstup do druhého pilíře (soukromého spoření na vlastní účet) povede ke snížení "základního" důchodu ze státního, tedy prvního pilíře.

Například u současného pětatřicátníka s hrubou měsíční mzdou 15 tisíc korun by měsíční důchod podle nyní platných pravidel klesl při využití druhého pilíře z 6323 korun na 5665 korun. U lidí s měsíčním příjmem 25 tisíc korun by státní důchod klesl z 7423 na 6620 korun. Výpočty je možné ověřit na kalkulačce ministerstva práce a sociálních věcí.

Vládní reklama na druhý pilíř:

Kalkulačka sice potvrzuje, že celková penze při využití druhého pilíře bude zřejmě vyšší než ta, kterou by člověk dostal pouze při spoléhání na státní systém. To je ale logické, protože do druhého pilíře si - vedle tří procent hrubé mzdy vyvedených ze státního systému (v reklamě zmíněných 750 korun) - musí navíc přidat i dvě procenta "ze svého" (v reklamě 500 korun).

Není také vyloučeno, že penzijní fondy zhodnotí vyvedená tři procenta natolik, že výnos překoná částku, o kterou účastník druhého pilíře přijde ve státním systému.

Přes tyto argumenty ale vládní reklama neuvádí celou pravdu. Stát sice k 500 korunám, které do spoření vloží účastník druhého pilíře, přidá ze sociálního pojištění 750 korun, zároveň si ale strhne část vyplácených důchodů z prvního pilíře. A konečný zisk je pak závislý na zhodnocení, které budou nové penzijní fondy vykazovat. Čím vyšší bude, tím výhodnější bude druhý pilíř.

Podnět k Radě pro reklamu

V případě investičních produktů nebo spotřebitelských úvěrů jsou přitom podobné zavádějící reklamy zakázány, vláda je - na základě unijní legislativy - stále více reguluje a přikazuje inzerentům, jaké související informace musí povinně uvádět.

Je podle vlády reklama fér? "Cílem bylo motivovat lidi, aby se o důchodové spoření začali zajímat. V televizní reklamě se dá přenést pouze stručná informace, všechno podstatné je samozřejmě vysvětleno v informačních materiálech a na webových stránkách," odpověděl online deníku Aktuálně.cz Jan Hrubeš, mluvčí vlády.

Vládním spotem se bude zabývat i Rada pro reklamu. "Už nám přišla první stížnost od soukromé osoby. Podněty se bude zabývat nezávislá arbitrážní komise rady," řekl online deníku Aktuálně.cz výkonný ředitel rady Ladislav Šťastný.

Rada pro reklamu slouží jako samoregulační orgán reklamního trhu a nemůže udělovat například finanční pokuty. Její rozhodnutí mají formu doporučení.

O druhý pilíř není zájem

Dosavadní zájem o spoření v nových fondech je ještě menší, než předpokládaly pesimistické odhady. Za první čtyři měsíce fungování druhého pilíře získalo šest penzijních společností, které nabízejí důchodové spoření, necelých 32 tisíc podpisů smluv. V lednu přitom penzijní společnosti počítaly s tím, že po půlroce budou mít půl milionu klientů.

Kvůli nezájmu se vláda Petra Nečase rozhodla na jaře druhý pilíř podpořit marketingovou kampaní, na kterou vyčlenila 20 milionů korun. Vedle zmíněného televizního spotu spustila také třeba web KlidnáBudoucnost.cz, zkouší také kampaň v tištěných médiích.

Premiér přitom v dubnu symbolicky druhý pilíř podpořil, když jako jeden z mála koaličních politiků oznámil, že do něj vstupuje. Snažil se mu pomoci i verbálně, když zopakoval známý argument zdůvodňující potřebu reformy. Podle něj budou v budoucnu důchody z prvního pilíře výrazně klesat.

Opoziční ČSSD naopak trvá na tom, že druhý pilíř v případě, že se dostane k moci, zruší, když jí zásadně vadí právě vyvádění tří procentních bodů ze sociálního pojištění. Svou důchodovou koncepci stále staví na majoritním vlivu prvního pilíře, na jehož financování hodlá najít zdroje zvyšováním vybraných daní (čtěte podrobněji).

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady!

 

Právě se děje

Další zprávy