Stavba nejdelšího vlakového tunelu v Česku začíná

ČTK ČTK
15. 11. 2013 13:43
S tříletým zpožděním začala přestavba úseku III. koridoru z Rokycan do Plzně
Schéma původní trati z Rokycan do Plzně a nového tunelu (přerušovanou čarou).
Schéma původní trati z Rokycan do Plzně a nového tunelu (přerušovanou čarou). | Foto: SŽDC

Ejpovice - Skrývkou zeminy a budováním příjezdových komunikací k portálu plánovaného tunelu u Kyšic začala s tříletým zpožděním stavba železnice z Rokycan do Plzně. Jde o jeden z posledních úseků na III. železničním koridoru Praha - Plzeň - Cheb. Přijde na 3,9 miliardy korun a má být hotov koncem roku 2016.

"Budování nové dvojkolejné trati se čtyřkilometrovým tunelem zpozdí archeologický průzkum, který u Kyšic potrvá do konce letošního roku," řekl náměstek pro modernizaci Správy železniční dopravní cesty Mojmír Nejezchleb. Pro investora je to nyní největší stavba.

"Až tam archeologové skončí, začne dodavatel chystat pilotové stěny pro nástupní prostor razicího stroje," uvedl. Podle náměstka se daří s archeology koordinovat práce tak, aby zkoumali v místech, kde investor potřebuje pracovat. "Ale zdá se, že nálezy jsou větší, než se předpokládalo. Podle dnešních informací by nám mohli prostor pro montáž stroje uvolnit od začátku příštího roku," uvedl.

Ražba prvního ze dvou tunelů začne v pololetí 2014. Půjde o nejdelší železniční tunel v Česku, tedy o dva jednokolejné tunely vrchy Homolka a Chlum za Plzní o délce 4,15 kilometru. Stavba tunelu vyčerpá polovinu z celkových nákladů. "Budování každé tunelové roury si vyžádá zhruba rok," řekl.

Zkrátí cestu na polovinu

Etapa Rokycany - Plzeň bude mít největší časový přínos ze všech úseků koridoru, protože zkrátí trať z 20 na 14 kilometrů, tedy z 20 na 11 minut. Úsek Rokycany - Ejpovice bude v současné stopě, část Ejpovice - Plzeň v nové. Po dobu stavby nebude trať nikdy zcela uzavřena, ale vlaky budou jezdit vždy po jedné ze dvou kolejí.

Cena je podle Nejezchleba téměř poloviční oproti původním plánům. "Podařilo se to díky usilovné snaze zhotovitelů vyhrát. Úsporu s sebou nese i zvolená metoda ražby razicím štítem," uvedl náměstek.

"Ve špičce stavby tu budeme mít zhruba 500 lidí. Práce pro nás zatím skončily, protože jsme odkryli prostor pro archeology," uvedl ředitel výstavby Přemysl Krejsa z Metrostavu. Firma buduje ještě klabavskou přeložku sítí, tři kilometry od Kyšic.

"Velmi našponovaná" cena

"Těšíme se, že tu využijeme zkušenosti z ražeb TBM na trase 5A pražského metra. Je to stejná technologie od německého výrobce Herrenknecht. Ale zatímco na metru je profil šest metrů, tak tady skoro deset. Je tam rozdíl ve velikosti řezné hlavy," řekl generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát. Ražby začnou na jaře. Čekáme, až bude připravený portál k zahájení ražeb, což oddalují práce archeologů," uvedl Pilát. Podle něj je dohodnutá cena stavby "velmi našponovaná". Ze 75 procent ji podle Nejezchleba zaplatí evropské operační programy Doprava I a II.

Na III. tranzitním koridoru z Prahy do Chebu je od roku 2011 hotová západní větev mezi Plzní a Chebem. Loni skončila stavba Beroun - Zbiroh, letos Zbiroh - Rokycany.

Pokračuje příprava optimalizace části Smíchov - Beroun, která bude rozdělena na tři úseky. Oba krajní, Praha - Černošice a Králův Dvůr - Beroun, budou hotové do roku 2018, prostřední do roku 2020 až 2022. Nejsložitější stavbou bude podle náměstka průjezd Černošicemi a Řevnicemi, kde se začíná jednat o územním rozhodnutí a výkupech pozemků.

Průjezd Plzní ve směru na Domažlice za 950 milionů bude hotový ještě letos. SŽDC už vybírá dodavatele na rekonstrukci plzeňských kolejí ve směru na Prahu, také za miliardu korun.

 

Právě se děje

Další zprávy