Paříž (Od našeho zvláštního zpravodaje) - Martin Jahn nedávno přesídlil z Ruska, kde řídil tamní Volkswagen, do centrály VW v německém Wolfsburgu. Bude mít na starosti prodej vozů koncernu firemním zákazníkům po celém světě.
S Aktuálně.cz mluvil na pařížském autosalonu, kde Škoda Auto představila první elektrovůz a VW nový passat.
A.cz: Vy působíte současně v roli šéfa Sdružení automobilového průmyslu v ČR a Škodovka nyní představila svůj první elektromobil. Stačil už SAP (sdružení aut. průmyslu) připravit půdu pro nástup elektromobilů u nás?
To není zase až tak aktuální. Nejprve přijde na řadu fáze testování, do sériové výroby půjdou až za několik let. My se zabýváme spíše celkovou koncepcí podpory obnovy vozového parku v ČR. Proto funguje na ministerstvu průmyslu pracovní skupina, ve které se probírají jednotlivé možnosti podpory.
Živě z Paříže
- Fotoblog: Autem bez emisí, nebo 325 km/h?
- Blog: Auto pro 15leté i ošklivý Peugeot
- Nový Passat otevírá kufr i bezrukému
- Toto je první škodovka na elektřinu. Podívejte se
- Podrobně: Co má pod kapotou a jak bude jezdit Octavia na elektřinu
- Novinky z Paříže: jaká auta se tu představí
- Ferrari Asperta, novinka, kterou už si nekoupíte
A.cz: Šrotovné to zřejmě nebude, tak co tedy?
Nemusí jít dokonce ani o daňové úlevy pro majitele ekologických aut. Je potřeba nastavit celý systém ohledně mýt, silniční daně a podobně. Řešit se to ale musí.
Vždyť i relativně velká auta, která se dnes začínají vyrábět, produkují emise CO2 pod 100 g na ujetý kilometr, zatímco stará auta, která se k nám stále dovážejí a kvůli kterým máme jeden z nejstarších vozových parků v Evropě, zatěžují životní prostřední mnohonásobně více.
A.cz: Vyjádřil jste se před několika dny, že nová levná Škodovka se bude od roku 2013 vyrábět nejen v Čechách, ale i v Rusku a Číně. Budou následovat další globální modely?
Samozřejmě, že Škodovka bude, a vlastně už je, internacionální firmou. Není ani jiná cesta. Lidé ze Škodovky budou působit ve světě a naopak do Mladé Boleslavi budou v rámci rotace kádrů přicházet lidé z Ruska, Číny, Indie. To, že se čím dál více Škodovek bude dělat v zahraničí, je také nabíledni.
Pokud se chce splnit koncept do deseti let zdvojnásobit současnou výrobu (mluvil o něm nový šéf Auto Škoda Wahland - pozn. red.) , ani to jinak nejde.
A.cz: Přijdou také další modelové řady?
Samozřejmě, je potřeba získávat další zákazníky a bez nových modelů by to šlo podstatně hůře.
A.cz: Hodně se diskutovalo o tom, jakou pozici má vlastně Škodovka zastávat v koncernu VW. Někdo si hlasy o přílišné konkurenci Superbu proti Passatu mohl vykládat i tak, že Škodovka by měla dělat low cost modely, něco jako rumunská Dacia....
Tak to zcela určitě nebude. Bylo to míněno tak, že Škodovka si musí najít své místo. Musí i nadále dělat prostorná auta s dobrým poměrem cena/výkon a samozřejmě také produkovat náležitý zisk. Rozhodně to ale nebude tak, že by Škodovka byla jakási obdoba Dacie a vyráběla vůz typu Logan.
A.cz: Znamená to tedy, že zůstane zachována motorárna v Mladé Boleslavi a že budou další investice do závodu Vrchlabí, pro který zatím není příliš využití?
Určitě, likvidovat motorárnu by byl nesmysl, je třeba potenciálu tamějších lidí využít. Také s Vrchlabím se určitě počítá. Jsou nějaké varianty, ale zatím rozhodnuto nebylo.