SkyEurope nechala na holičkách turisty i studenty

Veronika Skálová Veronika Skálová
1. 9. 2009 14:15
Lidé hledají pomoc u diplomatů i ČSA.
Působení odpočinku na jadranské pláži desítkám lidí zkazil krach SkyEurope.
Působení odpočinku na jadranské pláži desítkám lidí zkazil krach SkyEurope. | Foto: Aktuálně.cz

Brno - Absolutně bez informací jsou po více než dvanácti hodinách lidé, kteří se měli vrátit ze zahraničí některou linkou společnosti SkyEurope. Potvrzují to jednotliví klienti, kteří jsou v kontaktu s médii, i čeští diplomaté. Lidé získávají informace především prostřednictvím internetu nebo zpravodajství, informační linka aerolinek nefunguje.

Jako první dnes v zahraničí uvázlo 140 cestujících z bulharského Burgasu. Ti měli odlétat domů v šest hodin ráno. Většina z nich neměla podle informací ČTK peníze na návrat domů ve vlastní režii.

"Z nich již zhruba 70 klientů z Bulharska letí do Bratislavy s jiným slovenským dopravcem, dalších 30 cestujících cestuje ze Sofie zpět do ČR autobusem," řekl agentuře mluvčí ministerstva zahraničí Milan Řepka.

Na ministerstvo se podle něj obrací desítky dalších lidí, kteří zůstali v Chorvatsku a v Řecku. „Česká diplomacie je s turisty v kontaktu a snaží se pomáhat především zprostředkováním kontaktu mezi klienty a případně společnostmi, které nabízejí volné kapacity," uvedl Řepka.

Zároveň upozornil, že diplomatická zastoupení mohou pomoci radou nebo zprostředkováním kontaktu na dopravce. Samotná doprava zpět domů je však zpoplatněna.

Nápor volajících pociťuje i kontaktní centrum Českých aerolinií, které nabídly klientům SkyEurope zvýhodněné letenky místo těch na zrušené lety. Nabídky už dnes využily přes dvě stovky cestujících.

"České aerolinie již ve včerejších večerních hodinách posílily personální kapacitu Kontaktního centra a povolaly záložní pracovníky. Totéž platí pro dnešní a následující dny Přibližně 90 procent všech dotazů, které v těchto hodinách centrum řeší, se týká právě bývalých klientů SkyEurope," uvedl Pavel Mareš, ředitel Kontaktního centra ČSA.

Uvázly i cestovky a studenti

V zahraničí však nezůstali po zrušení veškerých letů SkyEurope pouze jednotliví turisté, ale také řada cestovních kanceláří, které linky využívaly. Podle České televize se situace týká například cestovních kanceláří Firo tour, Sunny Days nebo Čedok. Většinou se snaží vyjednat volné kapacity s jinými leteckými dopravci.

Dobrodružný návrat domů zažívá i sedm českých studentů, kteří byli a tříměsíční stáži v Portugalsku, kde pracovali v hotelích. Ti však mají velkou oporu.

"Na rozdíl od turistů jim všem hledá náhradní dopravu škola. Zajistila na zítra letenky z Lisabonu do Berlína, které zaplatí rodiče, dopravu z Berlína do Ústeckého kraje, kde děti bydlí, pak zajistila škola mikrobusem na vlastní náklady," chválil přístup Oldřich Bubeníček, otec jedné ze studentek.

Personál věřil do poslední chvíle

O peníze nejspíš kromě klientů SkyEurope přijdou i její zaměstnanci. Rádio Impuls odvysílalo rozhovor s letuškou společnosti, která řekla, že jí společnost dluží 200 tisíc korun. Aerolinky v posledních měsících posílaly jen krácené platy a nakonec žádné. Svým lidem oznámila krach jen prostřednictvím e-mailu.

"Nejspíš měli dluhy všude, kam se člověk podívá. Do některých destinací jsme museli vozit hotovost a platit poplatky na místě, abychom mohli přistát. Dlouho jsme věřili, že to bude fungovat, ale teď z nich asi nedostaneme nic," řekla sedmadvacetiletá letuška z Prahy, která se společností létala tři roky.

 

Právě se děje

Další zprávy