Praha - Mezi obyvateli Česka poprvé po letech klesá zájem o reklamní letáky v poštovních schránkách. Plných 13 procent domácností v současnosti nedostává reklamní letáky do svých schránek, což je o čtyři procenta méně než v roce předchozím.
Vyplývá to z výsledků průzkumu Shopping Monitor, který každoročně realizuje společnost INCOMA Research. Ten by proveden v 1020 náhodně vybraných domácnostech v ČR.
Nejvyšší míra pokrytí českých domácností byla v letech 2000 a 2001, kdy letáky do schránek pravidelně dostávalo 96 procent domácností.
Přesto mezi Čechy přetrvává velká obliba letáků. Více než třetina totiž s jejich pomocí nakupuje. Dalších 43 procent uvedlo, že si je prohlíží, a tudíž je letáky také mohou do určité míry při nákupech ovlivňovat.
Jen 14 procent dotazovaných si letáky neprohlíží, ačkoli je do schránek dostává.
V letácích vede Kaufland
Nejvíce rodin svými letáky podle výzkumu oslovuje síť obchodů Kaufland. Letáky tohoto řetězce do schránek dostává celých 41 procent domácností.
V těsném závěsu za ním jsou v žebříčku Lidl a Tesco. Naopak nejméně domácností svými letáky pokrývá řetězec Coop. Osm společností z deseti ale přiznalo, že náklady jejich letáků poklesly.
Průzkum rovněž porovnával využívání letáků při nákupu podle úrovně dosaženého vzdělání. Zatímco vysokoškoláci je využívají jen ve velmi malé míře, lidé s výučním listem či základním vzděláním jich naopak využívají nadprůměrně.
Ve střední Evropě vedou Slováci následováni Čechy
Společnost INCOMA stejný výzkum provádí i v dalších středoevropských a východoevropských zemích.
Srovnání jejich výsledků ukázalo, že letáky chovají v oblibě nejvíce Slováci. Ve schránkách nachází letáky 92 procent tamních domácností. Pozoruhodný je ale hlavně fakt, že si je pročítá plných 82 procent z nich, což v regionu nemá konkurenci.
V počtu zanášených domácností následuje Kyjev s 88 procenty a za ním i přes pokles Česká republika s 87 procenty.
Podíl domácností, které letáky dostávají, ale přesto je nečtou, je nejvyšší ve Slovinsku, Polsku a Chorvatsku, pohybuje se v nich mezi 20 a 25 procenty. V případě Chorvatska je zajímavé, že se tak děje, ačkoli je po Česku s 84 procenty čtvrté, co se zanášení letáky týče.