Pusťte na silnice zakázané obří kamiony, radí studie

Tomáš Fránek
16. 2. 2011 16:35
Šedesátitunové kamiony o délce 25 metrů prošly testem auditorů v Německu
Foto: praha4.cz

Berlín, Brno - Pilotní studie prestižní německé organizace TÜV přinesla překvapivé zjištění, že obří kamiony, které v Česku používala automobilka Škoda, jsou méně nebezpečné, než se zdá.

TÜV, proslulá testy spolehlivosti aut, dokonce tvrdí, že megakamiony jsou prostě bezpečné. Vozy, kterým se kvůli jejich parametrům (šedesát tun váhy, délka 25 metrů) říká silniční vlaky, jsou přitom zakázané až na výjimky v celé Evropské unii. Pilotní studie nyní ukázala, že dost možná zbytečně.

TÜV dělala testy v německé spolkové zemí Severní Poryní - Vestfálsko. Kamiony tu zvládly provoz i na menších silnicích. "Nedošlo ani k jedné nehodě, ani k ohrožení dalších účastníků silničního provozu. Dokonce i na menších silnicích byl provoz obřích kamionů bez problémů," uvedli v závěrečné zprávě experti.

Studie jdou proti sobě

Výsledek je tak v přímém rozporu s tím, co zatím tvrdí odpůrci provozu silničních vlaků.

Německá ministryně pro infrastrukturu Doris Buresová nedávno představila dvě studie, podle kterých by povolení provozu těchto kamionů přineslo zvýšené riziko na silnicích a také investice ve výši 5,4 miliardy eur - do výstavby nových parkovišť, zesílení mostů a další.

Německý autoklub nedávno také varoval, že přítomnost dlouhých kamionů na silnicích způsobí řadu nehod. Jejich předjíždění trvá neúměrně dlouho, osobní vůz jedoucí rychlostí 100 kilometrů v hodině potřebuje k předjetí megakamionu jedoucího osmdesátkou celkem 4,54 sekundy a dráhu 126 metrů.

Při předjíždění obvyklých kamionů je potřebná dráha téměř o 44 metrů kratší a předjíždění trvá necelé tři vteřiny.

"Jsme stále proti provozu megakamionů," uvedla ministryně. Německé ministerstvo dopravy ale plánuje celoroční zkušební provoz obřích aut na území celé země.

V Česku už jezdily

Megakamiony tak zatím zkušebně jezdí jenom ve Skandinávii a Nizozemsku. V Česku dostal obří kamion povolení výhradně pro automobilku Škoda. Ta měla před třemi roky krátkodobou výjimku na provoz mezi Rokycany a Mladou Boleslaví, kudy Auto Škoda vozila textilie pro výrobu Fabií a Octavií. Škoda nyní zatím další provoz obřích kamionů neplánuje.

Autodopravci obří kamiony chválí a podle nich by povolení jejich provozu ulevilo dopravě. Dva megakamiony přepraví tolik zboží jako tři obvyklé kamiony. Zatímco běžný kamion má kapacitu 100 metrů krychlových, megakamion až 150 metrů krychlových.

"Méně hluku, menší spotřeba pohonných hmot a menší znečištění," shrnul v týdeníku Focus výhody nadměrných vozů Frank Albers z firmy Krone. A velké kamiony by neničily silnice více jako ty současné.

"Obavy z vytváření kolejí jsou liché. Těžké kamiony mají více náprav a zatížení jedné je stejné jako u normálních kamionů," uvedl už dříve také Martin Špryňar z Česmad Bohemia.

Podle ekologů by ale zavedení megakamionů do pravidelného provozu vedlo k tomu, že by firmy skoro úplně přestaly využívat ekologičtější železnici. Různé studie ukazují, že by přeprava po železnici klesla až o 70 procent.

 

Právě se děje

Další zprávy