Propouštění v ČSA nerespektuje slib, bouří se piloti

Veronika Skálová Veronika Skálová
26. 1. 2011 12:50
Vedení aerolinek oponuje, že slib propouštět od těch nejméně zkušených dodrželo.

Praha - Další propouštění pilotů v ČSA nerespektuje dohodu mezi piloty a vedením aerolinek v roce 2009. Tvrdí to České sdružení dopravních pilotů CZALPA, které vyzývá České aerolinie, aby již předané výpovědi stáhly a dodržovaly takzvaný systém seniority. Aerolinky namítají, že mají právo vybrat si, kterých zaměstnanců se zbaví.

další vlně propouštění opustí aerolinky celkem 60 pilotů z celkového počtu asi 430. Dvacet z nich najde práci v dceřiné společnosti ČSA Holiday Czech Airlines, která zajišťuje charterové lety.

Odboráři neprotestují proti samotnému propouštění, ale právě proti volbě těch, kdo mají aerolinky opustit, tedy proti porušení zavedeného systému.

"V rámci ČSA dlouhodobě osvědčený systém seniority bere v úvahu převážně zkušenosti jednotlivých zaměstnanců a délku zaměstnaneckého poměru. Tento systém byl bezprecedentně porušen propuštěním 17 pilotů, mezi kterými jsou i mnohaletí kapitáni dálkových zaoceánských linek," vysvětlil prezident CZALPA Filip Gaspar.

Přitom právě dodržení postupu, který počítá s propouštěním pilotů od těch nejméně zkušených, slíbil podle odborářů šéf ČSA Miroslav Dvořák na konci roku 2009. Šlo o jednu z podmínek dohody mezi piloty a vedením firmy.

Vedení aerolinek ale porušení tohoto slibu odmítá. "Právě naopak, tento ústní příslib, který platil pro celý loňský rok, vedení společnosti bezezbytku dodrželo," oponuje pilotům mluvčí Hana Hejsková.

"Z restrukturalizace Českých aerolinií přímo vyplývá i nutnost dosáhnout vyšší efektivity pracovní síly, a s tím i potřeba menšího množství posádek. Každá společnost má přitom právo zvolit si zaměstnance, které pro ni budou pracovat. České aerolinie samozřejmě striktně postupují v souladu s platnou legislativou," uvedla k propouštění.

Další komentář k protestu pilotů ČSA neuvedly s tím, že personální politiku ani komunikaci se zaměstnanci nevedou prostřednictvím médií.

MF Dnes upozornila, že propouštění přichází v době, která je pro vedení aerolinií mimořádně výhodná. Neplatí už totiž loňská kolektivní smlouva, která zajišťovala propuštěným pilotům devět měsíčních platů jako odstupné. A nová dohoda zatím nebyla podepsána. Podle zákona by tak pilotům náležely jen tři výplaty.

Snižování počtu zaměstnanců včetně pilotů je součástí restrukturalizace Českých aerolinií, která má pomoci z prodělečného gigantu udělat ziskový podnik. Aerolinky se mimo jiné také v dohledné době vytvoří  s výdělečným státním podnikem Letiště Praha  Český Aeroholding. Ten aktivity obou firem, které i nadále zůstanou samostatné zastřeší.

Od konce roku 2009 ČSA omezují platy, snižují stavy, zbavují se části majetku a oddělují také některé své aktivity do samostatných dceřiných společností. Takto se již vydělil ze státního kolosu takzvaný handling, tedy odbavení letadel i lidí, opravárenství nebo společnost zajišťující charterovou dopravu.


 

Právě se děje

Další zprávy