* Doplněno vyjádření společnosti Lidl uprostřed článku.
Ostrov - Řetězec Lidl ve své provozovně v Ostrově na Karlovarsku používal označení výrobků Pravá česká zabijačka i pro zahraniční výrobky, zjistila středeční kontrola Státní zemědělské a potravinářské inspekce.
Nepravdivě označeny byly tři druhy huspeniny s vepřovým masem a tmavá tlačenka. Podle inspektorů pocházejí od německého výrobce.
"Tímto označením je spotřebitel uváděn v omyl o původu zboží, protože se může domnívat, že kupuje český výrobek," říká mluvčí inspekce Michal Spáčil s tím, že Lidl musí zkontrolovat a pravdivě označit příslušné potraviny.
Jen "marketingová akce"
Společnost Lidl tvrdí, že "rozhodně neklame své zákazníky" a podle právního posudku, který si nechala vypracovat, postupovala v souladu s platnou legislativou.
"Pravá česká zabijačka je v tomto případě pouze název marketingové akce, nikoliv označení země původu jednotlivých produktů nabízených v rámci této tematické akce," vysvětluje mluvčí Lidlu Lucie Borovičková.
Podle Borovičkové totiž není uváděna mylná, klamavá nebo nepravdivá informace, například že se jedná o výrobek vyrobený v České republice. "Pouze nabízené produkty v rámci této akce jsou v České republice známy jako produkt tradiční zabijačky," dodává mluvčí.
Vlastní výklad má i Penny
Jen o pár hodin dříve inspekce oznámila, že podobně klamavé značení výrobků používá opakovaně i řetězec Penny Market. Pod značkou Česká kvalita prý prodává i zboží zahraničního původu.
Penny Market ale tvrdí, že zákazníky neklame, jelikož potraviny s označením Česká kvalita jsou vyrobeny podle tradičních českých receptur.