Měsíc bez alkoholu nepřežijeme, hlásí prodejci i stát

Ekonomika Petr Kučera ČTK Ekonomika, Petr Kučera, ČTK
17. 9. 2012 20:08
Kvůli zákazu prodeje přicházejí o miliony výrobci, prodejci, restaurace i státní rozpočet
První minuty po pátečním zákazu
První minuty po pátečním zákazu | Foto: Reuters

Praha - Až o 200 milionů korun denně přicházejí české restaurace a bary kvůli zákazu prodeje alkoholu nad 20 procent. Další desítky korun tratí obchodníci, zhruba 15 milionů pak výrobci a dovozci. Prohibici pozná i státní rozpočet - za každý den vybere o 25 milionů korun méně na daních.

To jsou první konkrétnější odhady dopadů nečekaně radikálního kroku, k němuž se v pátek večer odhodlal ministr zdravotnictví Leoš Heger. Podle něj se nečekalo až na první otravu v Praze, ale k ráznému rozhodnutí jej vedla policejní analýza ukazující, že jedovatý metanol nehrozí pouze v neoznačených lahvích, tržnicích nebo v určitém regionu.

Největší dopad bude mít prohibice na tržby restaurací, barů, hospod a podobných podniků. Řada z nich se těžko uživila už dříve, nyní se mohou rychle dostat do existenčních problémů. Zatímco výrobci či prodejci mají velkou šanci, že po skončení prohibice jim tržby naopak nadprůměrně vzrostou díky zájmu lidí o "doplnění zásob", v restauracích a barech už hosté předchozí abstinenci  zřejmě dohánět nebudou.

Zákaz se dotkl zejména specializovaných prodejen a podniků, například koktejlové bary přišly o za víkend o desítky tisíc korun na tržbách.

"Na páteční návštěvnosti podniku se prý zákaz prodeje ještě neprojevil, ale už na sobotu prý hosté rušili rezervace ve velkém," říkají například provozovatelé koktejlového baru Milá tchýně v pražských Vršovicích.

Pivo a víno to nenahradí

Podle odhadu společnosti Mag Consulting přicházejí české restaurace a bary za každý den prohibice až o 200 milionů korun.

"Celkové tržby za lihoviny se v pohostinství každý den pohybují mezi 300 a 350 miliony korun, část spotřeby ale konzumenti nahradili vínem a pivem, proto jsou ztráty menší," řekl analytik Mag Consulting Jaromír Beránek. Podle něj tak výrobci piva a vína budou ze zákazu profitovat nejvíc.

"V porovnání s průměrnými útratami za poslední měsíc je víkendová tržba zhruba o třetinu slabší," uvedl provozní mosteckého baru Černý anděl Ladislav Samek.

Testovali jsme nakoupený alkohol na jedy:

Praxe ale ukazuje, že lidé ve větší míře tvrdý alkohol za likéry s nižším obsahem alkoholu nevyměnili a raději nepijí.

Pivo a víno ale podle provozního z jabloneckého Klubu EX Lukáše Žežulky nemůže výpadek tržeb z tvrdého alkoholu nahradit. Marže u prodaného piva je podle něj zhruba pět korun na půllitru, kdežto z jedné sklenky kořalky může provozovatel získat i 25 korun, dodal.

Samotní výrobci piva zvýšenou poptávku zatím nezaznamenali. "Dlouhodobě tomu nijak zvlášť netleskáme, právě naopak," říká výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý. Pivovarníci se podle něj obávají, že by v důsledku prohibice mohly některé hospody či bary zkrachovat, čímž by pivovary přišly o část dlouhodobých zákazníků.

Mazání z webu je absurdní

Podle ministerského nařízení nesmí restaurace a další podniky tvrdý alkohol nejen prodávat, ale ani "nabízet" na nápojovém lístku a dokonce ani na internetu. Zatímco na lístku lze nabídku relativně snadno přelepit, případná úprava internetových stránek je v řadě případů náročnější a nákladnější záležitostí.

"Požadavek na smazání tvrdého alkoholu z webu je absurdní, nedává to smysl, přišlo by nás to na další stovky korun," říká k případné změně například majitel menší restaurace z Berouna. Fotografie baru s tvrdým alkoholem má navíc řada podniků přímo na úvodní straně webu.

Bude hromadná žaloba?

Tuzemské obchody přicházejí kvůli prohibici denně o desítky milionů korun, nicméně přesnější odhad celkových ztrát zatím Svaz obchodu a cestovního ruchu nemá k dispozici.

Etikety lahví, v nichž se našel nebezpečný alkohol:

Velké obchodní řetězce přicházejí kvůli zákazu prodeje lihovin denně o miliony na tržbách. "Každý den zákazu prodeje tvrdého alkoholu pro nás znamená ztrátu na tržbách v hodnotě vyšší než milion korun. Zboží, kterého se zákaz prodeje týká, prozatím zůstává uskladněné v zázemí prodejen. O požadování náhrady škody neuvažujeme," řekla mluvčí řetězce Interspar Simona Caidlerová. Ani diskont Lidl nebude po státu požadovat náhradu ztrát. Síť Tesco vyjádřila denní ztrátu na 2,5 procenta tržeb.

Prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek zatím nedokáže říci, zda bude požadovat po státu nějakou náhradu. "Zatím zjišťujeme škody," říká.

Někteří zejména menší specializovaní prodejci ale přemýšlejí o radikálnějším postupu. "Propad tržeb máme minimálně 50 procent, pokud by to mělo zasahovat do několika měsíců nebo prosincových tržeb, tak by se mohla udělat hromadná žaloba s dalšími prodejci," řekl vedoucí prodejny a internetového obchodu La Vin Václav Čech.

Prodeje e-shopu Alkoobchod.cz jsou nyní pětinové oproti normálu, přestože se návštěvnost portálu zvýšila v posledních dnech pětkrát.

Ve skladech v současnosti leží po pátečním vyhlášení plošného zákazu prodeje tvrdého alkoholu podle ministra zdravotnictví Leoše Hegera 20 milionů láhví nápojů lihovin.

Heger zvažuje, že prohibici omezí jen na ty nápoje, oblasti či prodejny, kde skutečně hrozí reálné nebezpečí. Případným odškodněním firem se krizový štáb nezabýval. Podle kritiků byla reakce státu nepřiměřená a zbytečně plošná, zvláště v kombinaci s předchozím dlouhodobým liknavým přístupem.

Posílíme nízkoalkoholické nápoje

Výrobci a dovozci lihovin v důsledku prohibice denně přicházejí na čistých tržbách zhruba o 15 milionů korun, spočítala Unie výrobců a dovozců lihovin sdružující zejména větší společnosti.

"Roční tržby členů unie bez spotřební daně odhadujeme na 4,5 miliardy korun, celkově v oboru pak na 5,5 miliardy," uvedl její předseda Petr Pavlík. Prohibice nepřímo zasahuje také zemědělce, cukrovarníky, skláře či dopravce.

"Výroba bude určitě menší. Uvidíme, jak dlouho to potrvá. Zatím neplánuji, že bych likérku zavřel a odjel někam na dovolenou," řekl jednatel likérky Drak z Chvalčova na Kroměřížsku Pavel Čaniga. Etikety s její značkou se objevily na některých obalech s falšovaným alkoholem. Následné testy Státní zemědělské a potravinářské inspekce prokázaly zdravotní nezávadnost výrobků jeho firmy, přesto aféra firmu značně poškodí. Čaniga vypsal odměnu za dopadení falšovatelů etiket.

Společnost Stock Plzeň zaznamenala bezprostředně po pátečním vyhlášení prohibice zvýšený zájem obchodních partnerů o nízkoalkoholické produkty obsahující maximálně 20 % alkoholu.

"Určitě posílíme naši distribuční značku Amundsen, která svými parametry, obsahem alkoholu, vyhovuje současným podmínkám," uvedl generální ředitel Stocku Plzeň Petr Pavlík. Firma se také více zaměří na export.

Rozpočet přijde o 130 milionů týdně

Kvůli zákazu prodeje tvrdého alkoholu přiteče méně peněz také do státní pokladny, podle ministerstva financí přibližně 130 milionů korun týdně. Pokud by tedy prohibice trvala do půli listopadu, přijde stát o první miliardu.

"Záleží na tom, zda lidé přesměrují své prostředky na jiné výrobky a služby," říká mluvčí ministerstva Ondřej Jakob. Nemusí přitom jít jen o pivo a víno, ale také zcela jiné výdaje.

Analytik Pavel Sobíšek z UniCredit Bank věří, že pokud bude zákaz krátkodobý, podaří se ztrátu dohnat vysokými prodeji v dalším období. "V případě prohibice trvající měsíc a déle by však ztráty byly nevratné," varuje.

Právě možné daňové ztráty budou podle něj motivovat politiky k tomu, aby se opatření zbytečně neprodlužovalo. "Politici se k prohibici také budou stavět podle toho, zda jim prodloužení či zkrácení zákazu pomůže v nadcházejících volbách," říká Petr Hlinomaz z BH Securities.

Jak vidí českou prohibici ve světě:

 

Právě se děje

Další zprávy