Letiště stojí dál. Měli jste letět? Náhradu nečekejte

Karel Toman
18. 4. 2010 14:55
Letecké společnosti většinou nabídnou náhradní termín
Zrušeno! Letiště napříč Evropou ochromil mrak sopečnoho prachu
Zrušeno! Letiště napříč Evropou ochromil mrak sopečnoho prachu | Foto: Reuters

Praha - Českých pasažérů postižených zastavením letů nad Evropou budou tisíce až desetitisíce. A jejich nároky na náhradu škod omezené.

Výbuch sopky je totiž evropskou legislativou považován za "zásah vyšší moci", který z případných zpoždění a zrušení letů přepravce takzvaně "vyviňuje".

Náklady, s kterými se budou muset aerolinky potýkat, budou přesto obrovské.

Sledujeme online: Česko přichází denně až o 150 milionů kvůli sopce

Postižených Čechů budou desetitisíce

"V každém zrušeném letu z Prahy je zhruba 50 až 70 občanů České republiky. Pokud bylo včera z pražského letiště 58 letů, je to jednoduchá násobilka," shrnuje svůj odhad počtu jen z Prahy cestujících českých pasažérů postižených čtvrtečním výbuchem islandské sopky viceprezident a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.

Čtvrtek, první den omezení letů nad Evropou, tak postihl přes tisíc Čechů jen v Praze. S přibývajícími komplikacemi půjdou podle něj tato čísla do desetitisíců. Šance klientů aerolinek na vrácení peněz za letenku jsou ale malé.

"Jedná se o takzvaný zásah vyšší moci," tvrdí Okamura. "Pokud jste klientem cestovní kanceláře nebo jste si koupil individuální letenku, nemáte nárok na odškodnění a kompenzace za to, že služba nebyla realizována podle toho, co jste zaplatil," dodává zástupce asociace, která jako jediná v Česku připomínkuje evropskou legislativu k cestovnímu ruchu, a je s ní tedy detailně obeznámen.

"Zjevně se jedná o zásah vyšší moci, takže kompenzace vyplácet nebudeme," potvrdila Aktuálně.cz i Nataša Kázmérová, mluvčí společnosti Wizz Air, která dnes z Prahy zrušila šest letů.

Automatický nárok na vrácení peněz neexistuje

"Neexistuje ani automatický nárok na vrácení peněz," upozorňuje dále Okamura. "Cestovní kanceláře i letecké společnosti mají pouze povinnost vyvinout veškerou snahu, aby cestovní program uvedly do souladu s tím, co si klient zaplatil."

V praxi to podle něj znamená, že letecké společnosti by měly klientovi letenku po vzájemné dohodě "přebookovat" na nejbližší možný termín.

"Klient se tedy nemusí bát, že mu letenka propadne bez náhrady," ujišťuje Okamura. "Letecké společnosti bývají poměrně flexibilní, protože u tak velké kauzy není v jejich zájmu, aby si lidé ve velkém stěžovali."

Vrácení peněz připadá podle Okamury v úvahu až jako "poslední varianta" v případě, že by k dohodě nedošlo a nebylo by možné klientovi poskytnout žádný náhradní termín (například u tematického zájezdu vážícího se k nějaké neopakovatelné události s konkrétním datem).

Spíš než leteckých společností se proto podle Okamury budou kompenzace týkat cestovních kanceláří, které podobně zaměřené zájezdy organizují.

Další rána pro aerolinky

"Je však velmi diskutabilní, zda by měl klient nárok na všechny peníze," upozorňuje mluvčí. To však podle něj zároveň neznamená, že by mu letecké společnosti nebo cestovní kanceláře směly zadržovat peníze, protože i to je nezákonné.

Letecké společnosti se ale musejí o své cestující v nesnázích postarat. "Ano, jsme povinni ze zákona EU cestujícím poskytnout asistenci jako hotelové ubytování a občerstvení v závislosti na situaci," sdělila Aktuálně.cz za společnost Easy Jet mluvčí Zuzana Stará. "Cestujícím ale především doporučujeme, aby si zkontrolovali své lety na webových stránkách easyjet.com před tím, než odjedou na letiště," dodala.

Krizí postiženým aerolinkám tak každý den "zavřeného nebe" přináší větší ztráty.

"Finanční dopad to bude mít velmi významný, i když jeho výši teď nedokážu odhadnout," sdělila Aktuálně.cz mluvčí Wizz Air. "Zastavení letů ovlivňuje 70 % našich dnešních operací, takže náklady na péči o klienty, jako je doprava a ubytování, budou výrazné," dodala.

 

Právě se děje

Další zprávy